Nová paradigma organizačnej a edukačnej kultúry školy
Organizácia/inštitúcia: Spojená škola, Letná 3453/34, 058 01 Poprad |
Typ organizácie/inštitúcie: spojená škola |
Stupeň vzdelávnia: predškolské vzdelávanie ~ základné vzdelávanie ~ vedecká a umelecká činnosť |
Lokalita: Prešovský kraj / Okres Poprad / Poprad |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Individualizovaná podpora učiacim sa (vrátane podpory učiacich sa so špeciálnymi potrebami) ~ Spravovanie, riadenie a financovanie ~ Zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania alebo vedeckej/umeleckej činnosti |
Opis príkladu dobrej praxe: Zmena systému manažmentu na základných školách a seba-transformácia školy na znalostnú organizáciu. V roku 2010 sme stáli pred hľadaním odpovedí na tieto otázky: Čo urobiť, aby Spojená škola (ďalej len Škola) na Letnej ulici v Porade fungovala ako synergický celok? Prečo prepojiť činnosť materskej, základnej a základnej umeleckej školy pod jednou strechou? Pointou ich prepojenia bolo, aby sa fungovanie škôl a individuálne i skupinové schopnosti pedagógov stali synergickým nástrojom toho, ako čo najlepšie odpovedať na potreby žiakov a umožniť im fungovať v role aktérov. Dlhodobo ich rozvojové/rastové potreby mapujeme a prispôsobujeme im organizačné správanie tak, aby mohli vo forme osobných i spoločných cieľov prevziať za ich plnenie zodpovednosť. Dohoda ako dohodnutý kódex správania tvorí súčasť kurikula pod názvom Rámcové obsahové charakteristiky ročníkov (ROCHR). Rámec ROCHR je ponukou hypotéz pre jednotlivé ročníky a predstavuje možný kontext obsahov pre postupné nadobúdania kompetencie: sociálnej, textovej, komunikačnej a učiť sa učiť. Pedagóg sa pri ich transformácii do procesu výučby dostáva do roly dirigenta džezového orchestra. Najprv upriami pohľad na každého žiaka ako na jedinečne znejúci nástroj. Spojením rôznych nástrojov (žiakov) pracuje na diele, ktoré dosiahne sýtosť a naplnenosť, pričom pri jeho tvorbe vyberá a volí také stratégie, ktorými budú zvládnuté požiadavky na všetky výrazové prvky skladby (agogika). Ponúka toto dielo žiakom ako príbeh, na ktorom žiak pracuje s informáciami cez dobre premyslený rámec kritického myslenia, komunikuje a spolupracuje s ostatnými spoluhráčmi, získava vlastnú skúsenosť, ktorá ho obohacuje. Opakované využitie osobnej a skupinovej reflexie pretavuje do úrovne poznania ako znalosť. Tá je v tomto hodnotovom reťazci – v tomto procese prínosom vtedy, keď obsahuje vždy prítomný moment reflexie a žiak má chuť hľadať si opätovne odpovede na otázky: Čo chcem? Prečo to chcem? Ako to dosiahnem? Takto štruktúrovaný manažment jednotlivých prvkov a ich vzájomné previazanie stavia aj riaditeľa školy do roly dirigenta džezového orchestra, ktorý dáva priestor pre vyniknutie každému. V spoločnom dizajne/ kompozícii dbá o prepojene jednotlivých častí, aby prepojenosť jednotlivých predmetov vytváralo dokonalú harmóniu, živý a dynamický celok. Komunikuje s hráčmi rôznych nástrojov – predmetov a vytvára z nich komunity operatívne, aby takto riadený proces prinášal novú kultúru fungovania s maximálnym zapojením každého. Vďaka tomuto sa učitelia môžu sústrediť na didaktickú stránku práce so žiakmi. A čo keď niečo nevyjde podľa našich predstáv? Berieme to ako samozrejmú príležitosť na analýzu a učenie a priestor pre tvorbu ekosystému otvoreného voči inováciám. Socio-technický model znalostného manažmentu nám umožňuje postupovať rýchlosťou, ktorá závisí od miery zvnútornenia a osvojenia si repertoáru špecifických rol, postupov, technológií a princípov správania sa jednotlivými aktérmi. Sme pre našich žiakov parkom mnohých atraktívnych príležitostí. Rodičia našu školu vnímajú ako priestor rastu, zdravej výchovy a kvalitného vzdelávania, lebo už spoločne s nimi sme prijali rolu nielen tvorcu, ale i dizajnéra vlastného života disponujúceho takými kompetenciami a hodnotovým systémom, ktoré potrebuje na život v neustále sa meniacej, učiacej sa, kultúrne rozmanitej globálnej spoločnosti 21. storočia. |
Meno kontaktnej osoby: PaedDr. Viera Grohová |
Email: vierka.grohova@gmail.com |