Vízia vzdelávania na Slovensku v roku 2040
Slovensko...
je v roku 2040 vďaka novému systému vzdelávania atraktívna, sebavedomá a inovatívna krajina. Cení si každého človeka a prosperuje vďaka investovaniu do ľudského potenciálu. Je dobre spravovaným štátom poskytujúcim kvalitné služby orientované na potreby svojich obyvateľov. Slovensko je aktívne prepojené so svetom. Charakterizuje ho udržateľný ekonomický rast, ktorý zabezpečuje vysokú životnú úroveň.
Vzdelanie...
je dôležitou spoločenskou hodnotou. Prispieva k tomu, že na Slovensku žijú spokojní a šťastní ľudia. Vzdelanie umožňuje jednotlivcom realizovať sa a spoločnosti prináša prosperitu a súdržnosť. Členov spoločnosti vedie k tvorbe férových pravidiel, inovatívnych a etických riešení a k preberaniu zodpovednosti za vlastný život. Vzdelávanie rešpektuje a oceňuje rozmanitosť, vychádza z potrieb a záujmov učiacich sa a vďaka podpore šitej na mieru ich motivuje k neustálemu zlepšovaniu sa. Vzdelávanie je kvalitnou a dostupnou verejnou službou.
Štát...
garantuje rovný prístup ku kvalitnému vzdelaniu. V podobe základného vzdelávacieho štandardu ho od raného detstva zaručuje všetkým jednotlivcom a zároveň podporuje rozmanité formy ďalšieho vzdelávania. Štát kontroluje kvalitu poskytovania, zbiera a vyhodnocuje dáta a na ich základe podporuje verejnú diskusiu o nastavení a smerovaní vzdelávania, vedy a výskumu.
Vzdelávací systém...
je efektívne riadený vďaka jednoduchým a zrozumiteľným pravidlám, transparentnému rozhodovaniu a etickému správaniu sa všetkých aktérov. Jednotlivé vzdelávacie stupne sú otvorené, flexibilné a priestupné. Po absolvovaní základného štandardu majú všetci k dispozícii širokú paletu ďalších vzdelávacích programov. Vzdelávací systém vychádza z toho, že človek sa učí celý život a môže aktívne spoluvytvárať svet okolo seba.
Obsah vzdelávania...
je vymedzený tak, aby učiacim sa umožnil celistvý rozvoj. Popri nadobudnutí dôležitých vedomostí a rozvinutí potrebných zručností kultivuje aj ich osobnosť. Podporuje zdravý životný štýl, aktívne občianstvo a etické správanie.
Vzdelávacie prostredie...
je každé miesto, na ktorom prebieha cieľavedomé učenie sa a bádanie naprieč disciplínami, v súvislostiach, s porozumením a pre život. Vzdelávacie prostredie má rôzne podoby a umožňuje učenie sa rôznorodými formami. Učitelia/ky a ďalší odborníci/čky, ktorí v nich pôsobia, iniciujú spoluprácu s rodinami pre naplnenie najlepšieho záujmu detí a nadobudnutie vzdelávacieho štandardu. Učiaci sa postupne preberajú zodpovednosť za svoju vzdelávaciu, profesijnú a životnú dráhu. Nadobudnutie základného štandardu umožňuje pokračovať v ďalšom štúdiu, nadobudnúť kvalifikáciu a profesijne sa uplatniť.
Učiaci sa…
sú podporovaní v tom, aby sa rozvíjali po celý život a vzdelávacie prostredie posilňuje ich vnútornú motiváciu neustále sa zdokonaľovať. Učiaci sa majú právo a aj reálne možnosti spolurozhodovať o obsahu a spôsoboch svojho učenia, ktoré zohľadňuje ich potreby a záujmy. Učiacim sa je poskytovaná rôznorodá pomoc a podpora, vďaka ktorej aktívne vyhľadávajú a využívajú rôzne príležitosti.
Učitelia/ky...
sú zanietení, kvalifikovaní a oceňovaní profesionáli/ky, ktorí vedia rozpoznať vlohy učiacich sa a ovládajú širokú škálu metód, z ktorých v spolupráci s ďalšími odborníkmi/čkami vedia pre každého vybrať tú optimálnu. Učitelia/ky majú aktívny kontakt s najnovšími vedeckými poznatkami a učiacich sa rôzneho veku zapájajú do interaktívneho bádania, experimentovania a objavovania nových poznatkov a súvislostí.
...
Slovensko je v roku 2040 vďaka novému systému vzdelávania atraktívna, sebavedomá a inovatívna krajina, ktorá si cení každého človeka a prosperuje vďaka investovaniu do ľudského potenciálu. Stabilný a udržateľný ekonomický rast zabezpečuje vysokú životnú úroveň, dôstojný život všetkým obyvateľom a spravodlivý prístup k spoločným zdrojom a bohatstvu krajiny. Vďaka tomu ľudia krajinu neopúšťajú, ale do nej prichádzajú a Slovensko je demograficky stabilné a ekonomicky napreduje. Zároveň je otvorenou na všetkých úrovniach so svetom aktívne prepojenou krajinou, ktorá sa podieľa na riešení globálnych výziev.
Slovensko je zároveň dobre spravovaným štátom, ktorý svojim občanom poskytuje kvalitné, na ich potreby orientované a neustále sa zlepšujúce služby. Tieto sú dostupné pre všetkých ľudí v rôznych etapách života a rôznorodých životných situáciách. Regulujú ich verejné politiky, ktoré sú predmetom otvorenej a konštruktívnej diskusie, podporujú zdieľanie zodpovednosti a participatívne formy rozhodovania. Hľadanie riešení, iniciovanie zmien a prijímanie nových opatrení je založené na poznatkoch a dátach, riadi sa morálnymi a etickými pravidlami. Otvorená a konštruktívna diskusia je základným nástrojom na hľadanie riešení vo všetkých oblastiach verejného života.
Vzdelanie je dôležitou spoločenskou hodnotou, ktorá prispieva k tomu, že ľudia na Slovensku sú spokojní a šťastní. Jednotlivcom umožňuje realizovať sa a vedie ich k tvorbe férových pravidiel a konštruktívnych riešení. Vzdelanie pomáha budovať dlhodobo prosperujúcu a súdržnú spoločnosť, v ktorej jednotlivci preberajú zodpovednosť za svoje životy, navzájom sa rešpektujú, sú empatickí a ochotní pomáhať, správajú sa ohľaduplne k svojmu okoliu aj životnému prostrediu.
Keďže človek sa učí neustále, v rôznych prostrediach, rôznorodými spôsobmi a na základe rozmanitých podnetov, vzdelávanie vychádza z potrieb a záujmov učiacich sa, rešpektuje a oceňuje ich odlišnosti a vďaka podpore šitej na mieru ich motivuje k neustálemu zlepšovaniu sa.
Vzdelávanie je kvalitnou a dostupnou verejnou službou, ktorá ľuďom umožňuje viesť dôstojný a zmysluplný život. Vzdelávací systém pomáha vyrovnávať šance, kompenzovať znevýhodnenia a poskytuje mnohoraké príležitosti na uplatnenie talentov a nadaní. Vzdelávanie podporuje vnútornú motiváciu učiť sa, rozvíja schopnosť učiť sa efektívne, a zároveň vštepuje prosociálne hodnoty a prakticky uplatniteľné zručnosti.
Štát garantuje rovný prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a v podobe základného štandardu ho od raného detstva zaručuje všetkým jednotlivcom. Štát kontroluje kvalitu poskytovania vzdelávania, zbiera a vyhodnocuje dáta a na ich základe podporuje verejnú diskusiu o nastavení a smerovaní vzdelávania, vedy a výskumu. Každé opatrenie vzdelávacej a výskumnej politiky má zdôvodnený účel, zadefinovaný cieľový stav a nastavené ukazovatele, vďaka ktorým sa vyhodnocuje jeho dopad. Štát koordinuje celý systém vzdelávania a vedy. Rozhodovacie právomoci sú však prerozdelené spôsobom, ktorý umožňuje efektívne riadenie a financovanie na rôznych úrovniach.
Vzdelávací systém je na všetkých úrovniach efektívne riadený vďaka jednoduchým a zrozumiteľným pravidlám, transparentnému rozhodovaniu, etickému správaniu sa jeho aktérov a odbornému riadeniu ľuďmi s líderskými schopnosťami.
Jednotlivé vzdelávacie úrovne sú otvorené, flexibilné a priestupné. Nadobudnutie základného štandardu umožňuje pokračovať v ďalšom štúdiu, získať kvalifikáciu a profesijne sa uplatniť. Učiaci sa majú k dispozícii širokú paletu vzdelávacích programov, ktoré sú modulárne a umožňujú vyskladať si vzdelávací plán podľa individuálnych potrieb a záujmov. Programy rôznymi spôsobmi kombinujú akademické vzdelávanie so špecializovanou odbornou prípravou a prepájajú teoretické a praktické učenie podľa potrieb a záujmov učiacich sa.
Obsah vzdelávania je vymedzený tak, aby učiacim sa umožnil celistvý rozvoj. Popri nadobudnutí dôležitých vedomostí a rozvinutí potrebných gramotností (čitateľskej, matematickej, prírodovednej, digitálnej a finančnej), kultivuje aj ich osobnosť a podporuje zdravý životný štýl.
Vzdelávanie rozvíja mäkké zručnosti, kritické myslenie, tvorivosť a schopnosť spolupráce. Podporuje samostatnosť, pracovitosť, sústredenosť, vytrvalosť, flexibilitu, podnikavosť, otvorenosť novým myšlienkam, pripravenosť na neustále zmeny a zvládanie záťažových situácií. Učiacich sa vedie k etickému správaniu a podpore demokratických hodnôt, zvyšuje ich právne povedomie, motivuje k aktívnemu občianstvu, stanovovaniu si osobných cieľov aj ich cieľavedomému napĺňaniu. Popri tom kultivuje estetické cítenie a podporuje umelecké prejavy v rozmanitých formách.
Vzdelávanie je na všetkých úrovniach prepojené s prostredím, v ktorom sa realizuje, reflektuje potreby komunít a kultivuje ich. Vzdelávacie prostredia zároveň majú medzinárodný charakter, podporujú mobilitu študujúcich a vyučujúcich a ich zapájanie sa do medzinárodných projektov.
Vzdelávacie prostredie je každé miesto, na ktorom prebieha cieľavedomé učenie sa a bádanie naprieč disciplínami, v súvislostiach, s porozumením a pre život. Vzdelávacie prostredie má rôzne podoby a umožňuje učenie sa rozmanitými formami, ktoré rešpektujú individuálne tempo učiacich sa. Je bezpečné, príjemné a podnecujúce učenie sa, a to svojím fyzickým usporiadaním, kvalitným materiálnym vybavením aj cielenou kultiváciou medziľudských vzťahov. Reprezentujú a manažujú ho ľudia s vysokou odbornosťou, líderskými zručnosťami a morálnou integritou. Títo vytvárajú priaznivé podmienky na poskytovanie komplexných vzdelávacích služieb, ich pravidelné vyhodnocovanie a inovovanie.
Kvalifikované odborné tímy, ktoré vo vzdelávacích prostrediach pôsobia, sú prepojené so systémom externých služieb pre učiacich sa, vyučujúcich aj rodiny v oblastiach vzdelávania, sociálnej a zdravotnej starostlivosti. Učitelia/ky a ďalší odborníci/čky iniciujú spoluprácu s rodinami pre naplnenie najlepšieho záujmu detí a ich práva na kvalitné vzdelanie. Zapojenie rodičov je aktívne podporované, pretože je prospešné pre napredovanie detí. Ak rodina z akýchkoľvek dôvodov nedokáže zabezpečiť optimálne podmienky na podporu učenia, kvalifikovaní učitelia/ky v spolupráci s ďalšími odborníkmi/čkami dokážu vďaka podporným službám zabezpečiť ich úspešné vzdelávanie.
Učiaci sa majú právo aj reálne možnosti spolurozhodovať o obsahu a spôsoboch svojho učenia. Ľudia, ktorí ich v procese učenia sprevádzajú, v nich posilňujú vnútornú motiváciu neustále sa zlepšovať a poskytujú im pri tom rôznorodú pomoc a podporu. Učiaci sa vyhľadávajú a aktívne využívajú rôzne príležitosti na vzdelávanie a bádanie. Vďaka tomu si spolutvoria cestu svojho osobného rozvoja. Sú schopní samostatne sa rozhodovať o ďalšom štúdiu, profesijnom uplatnení aj osobnom živote.
Učitelia/ky sú zanietení, kvalifikovaní a oceňovaní profesionáli/ky, ktorí vedia rozpoznať vlohy učiacich sa a ovládajú širokú škálu metód, z ktorých, v spolupráci s ďalšími odborníkmi/čkami, vedia pre každého vybrať tú optimálnu. Systém vzdelávania a organizácia učenia im zároveň umožňuje efektívne ju aplikovať.
Učitelia/ky sa neustále učia, rozširujú si kvalifikáciu, reflektujú a vyhodnocujú svoje znalosti a postupy. Majú pri tom k dispozícii množstvo kvalitných vzdelávacích programov, materiálov aj dostupnú didaktickú pomoc. Úzko spolupracujú s odborníkmi/čkami a medzi sebou navzájom, zdieľajú príklady dobrej praxe, poskytujú si konštruktívnu spätnú väzbu a sú otvorení pre nové roly a funkcie pri sprevádzaní učiacich sa. Aktívne komunikujú so všetkými aktérmi vo vzdelávaní, uplatňujú partnerský prístup, sú morálnou autoritou a vzorom pre učiacich sa. Učitelia/ky majú aktívny kontakt s najnovšími vedeckými poznatkami a učiacich sa zapájajú do interaktívneho bádania, experimentovania a objavovania nových poznatkov a súvislostí.
Aj vďaka novému systému vzdelávania na Slovensku v roku 2040 žijú spokojní, šťastní a sebarealizovaní ľudia, ktorí pociťujú dôveru k sebe navzájom i k štátu, ktorý im slúži a ktorý aktívne spolutvoria.