BAKOMI
Organizácia/inštitúcia: Súkromná základná škola Bakomi | |
Typ organizácie/inštitúcie: základná škola | |
Stupeň vzdelávnia: základné vzdelávanie | |
Lokalita: Banskobystrický kraj / Okres Banská Štiavnica / Banská Štiavnica | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania | |
Opis príkladu dobrej praxe: Podľa štatistík stačí 6 týždňov, aby dieťa v klasickej škole stratilo chuť učiť sa. Preto sme založili školu, kde to tak nie je. Vzdelávame generáciu, ktorá po nás prevezme spoločnosť. Preto deti vedieme k vzájomnému rešpektu, poznaniu vlastnej hodnoty a odvahe aktívne sa podieľať na tvorbe systému, v ktorom žijú. Učíme deti slobodne a kriticky premýšľať a vytvárame im čo najpriaznivejšie podmienky pre osobný rozvoj. Zakladáme si na rešpektujúcom prístupe voči deťom a vedieme ich k vzájomnej empatii, solidarite a vnímaniu hraníc. Ctíme si individualitu dieťaťa a čerpáme z nej, aby sme proces učenia každému sprístupnili čo najviac. Podporujeme vnútornú motiváciu detí, aby sa učili z vlastnej túžby po poznaní, nie kvôli odmenám. Všetku energiu a výber pedagogických postupov podriaďujeme tomu, aby sa deti učili s nadšením, aby ich poznatky boli trvalé a aby ich uplatňovali v bežnom živote. Keď sa dieťaťa v Bakomi opýtate, čo sa dnes učili, asi vám odpovie, že nič. A potom vás prekvapí hlbokými znalosťami. Deti totiž proces učenia nevnímajú u nás ako učenie, no vedomosti hltajú so zatajeným dychom. Dôsledne vychádzame zo Štátneho vzdelávacieho programu. Poznatky však podávame deťom tak, aby mali chuť si ich osvojiť, aby ich vnímali v súvislostiach a aby ich vedomosti boli trvalé. Neupíname sa na jeden pedagogický prístup. Zo všetkých si vyberáme to najlepšie, čo sa doteraz osvedčilo v praxi a postupne zavádzame systém vysoko efektívneho učenia S. Kovalik. Všetko preto, aby sme deťom sprístupnili vzdelávanie čo najviac. Dril, domáce úlohy a nátlak nemajú u nás miesto. Pre deti vytvárame bezpečné a dôverné prostredie, kde sa môžu veľa pýtať a vedomosti nasávať vďaka prirodzenej zvedavosti. Rešpektujeme individuálne tempo každého žiaka. Chyby nepovažujeme za prešľap, ale za bohatý zdroj učenia. Vďaka tomu sa deti chýb neboja, ale majú odvahu púšťať sa do nových projektov a prekonávať prekážky. Veľa času trávime vonku, aby deti mali možnosť pozorovať prírodné javy priamo v teréne. Deti v Bakomi sa učia preto, lebo ich to zaujíma. Nie preto, lebo dostali inštrukcie alebo chcú získať odmenu. Ako sme to dokázali? Na prvom stupni neznámkujeme. V Bakomi nerobíme umelé hranice medzi jednotlivými predmetmi. Učíme deti v kontexte, aby spoznávali svet v súvislostiach a rozvíjali svoje sociálne kompetencie. Tomu sme podriadili aj organizáciu vyučovania. Vytvárame maximálny priestor pre učenie: • Deti pracujú v blokoch, ktoré trvajú 90 minút a sú zostavené v súlade s výkonnostnou krivkou. • Vyučovanie začíname ranným kruhom, kde sa deti naladia na svoj pracovný deň. • Deti sa učia vo svojich triedach, no ak to má zmysel, cielene ich spájame naprieč všetkými ročníkmi. • V niektorých častiach vyučovania majú žiaci možnosť výberu úlohy a jej realizácie (samostatne, v tíme). • Využívame sociálny kontext a prirodzenú dynamiku skupín zostavených podľa rôznych kritérií (vek, vzdelávacie potreby, záujmy, rovesnícke vzťahy). • Každý piatok začíname veľkým kruhom, ktorý je formou školskej samosprávy. Tu vznikajú dohody a pravidlá spolužitia, plány rôznorodých aktivít a riešenia úloh či aktuálnych životných situácií. • Deti zámerne zapájame do plánovania, rozhodovania, tvorby a schvaľovania pravidiel v školskom poriadku. V Bakomi chuť detí učiť sa rastie, pretože s nami bez stresu objavujú svet, ale aj samy seba. https://www.facebook.com/skolaBakomi/ |
|
Meno kontaktnej osoby: Jana Marcineková | |
Email: jankamarcinek@gmail.com | |