Spoločne meníme klímu školy (časť dotazník)
Organizácia/inštitúcia: Základná škola, Jarmočná 96, Ždaňa |
Typ organizácie/inštitúcie: základná škola |
Stupeň vzdelávnia: základné vzdelávanie |
Lokalita: Košický kraj / Okres Košice - okolie / Ždaňa |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania |
Opis príkladu dobrej praxe: S podporou Komenského inštitútu sa na našej škole realizoval pedagogický projekt Spoločne meníme klímu školy. V tomto príspevku chcem poukázať len na jednu z jeho častí. Ovplyvniť klímu školy môžu všetci. Na to, aby sa zmapoval stav sme využili zisťovanie názorov učiteľov a žiakov- teda sebahodnotenie učiteľov a následné „zrkadlové“ hodnotenie tých istých oblastí žiakmi. Odpovede sme získali anonymnými dotazníkmi na začiatku a konci realizácie projektu. Dotazníky sme si pripravovali sami, inšpiráciou bol manuál Učiace sa školy, modul 01 Pojatie profesie učiteľa. Žiacky dotazník Na otázky odpovedali žiaci II. stupňa. Súčasťou dotazníka bol aj priestor na vyjadrenie názoru, odkazov. Napr.: Ktorí učitelia sa podľa Teba snažia byť žiakom oporou, chcú im byť nápomocní? Pri ktorých učiteľoch máš pocit, že sa o žiakov zaujímajú a sú si so žiakmi bližší? Ktorých učiteľov žiaci podľa Teba vnímajú ako prirodzenú autoritu to znamená ľudí, pri ktorých sa žiaci neboja a napriek tomu na hodinách pracujú ako treba ? Myslíš si, že naši učiteľa sú medzi ľuďmi vnímaní ako odborníci na výchovu a vzdelávanie? Sú učitelia našej školy jeden tím? Dotazník pre učiteľov Učitelia vyjadrovali svoj postoj ku tým istým témam v škálovanom dotazníku. Otázky pre nich boli formulované takto, napr.: Vnímam svoju prácu ako pomáhajúcu profesiu. Neobmedzujem sa iba na formálnu komunikáciu so žiakmi, ale hlbšie sa o nich zaujímam a budujem si s nimi osobnejšie vzťahy. Pri svojom pôsobení sa neopieram o formálnu autoritu danú postavením učiteľa, ale dokážem si u žiakov vybudovať aj prirodzenú autoritu, získať si ich rešpekt a stať sa pre nich osobným vzorom. Som spoločnosťou vnímaný ako odborník na výchovu a vzdelávanie a ako významný garant pokroku. Pedagogické pôsobenie je tímová práca. Odpovede sme štatisticky vyhodnocovali - za všetky triedy spolu , za jednotlivé triedy (pretože v nich neučia tí istí učitelia), vyjadrenia žiakov . Použili sme jednoduché percentuálne vyjadrenia frekvencie odpovedí . Porovnávali sme aj odpovede učiteľov a žiakov ku tým istým problémom. Od žiakov sme získali mnohé odkazy. Na ilustráciu pár príkladov : Ďakujem za výchovu. Ďakujem za ochotu a chuť učiť. Učitelia sú v pohode. Každé ráno sa žiakom pozdravia, ale aj poobede, keď idú domov tak sa im učitelia pozdravia. Mali by ste viac využívať moderné technológie. Niektorí učitelia robia rozdiel medzi žiakmi. Nad tým by sa mali zamyslieť, lebo to žiakom ubližuje. Možno by sa mali niektorí učitelia udobriť a zakopať vojnovú sekeru. Bolo by to lepšie aj pre nich aj pre nás. O výsledkoch a názoroch žiakov boli učitelia i žiaci informovaní po vstupných meraniach. Učitelia dostali ďalší nástroj na vyjadrenie sa – metódou troch krabíc vyjadrili svoje názory na problémy v škole. Ich vyjadrenia boli anonymné i neanonymné a oceňujem, veľmi úprimné. Oba dotazníky vyhodnocovalo vedenie školy. Poslúžili nám na naštartovanie zmien, zamyslenie sa nad tým, ako nás vnímajú žiaci, ktoré oblasti vieme zmeniť, cielene ovplyvniť. Na zmenách sme rôznymi spôsobmi pracovali a pracujeme. Žiaci o.i. prežili Deň pravidiel, kde sa sami snažili hľadať odpovede na mnohé otázky súvisiace s klímou školy a jej zlepšením. |
Meno kontaktnej osoby: Mgr. Nataša Rokická |
Email: natyhet@gmail.com |