Chytení v sieti / prevencia šikany dramaticko-výchovnými metódami
Organizácia/inštitúcia: Združenie tvorivej dramatiky Slovenska | |
Typ organizácie/inštitúcie: MVO | |
Stupeň vzdelávnia: všetky úrovne | |
Lokalita: celé Slovensko | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania | |
Opis príkladu dobrej praxe: Dramatická výchova umožňuje svojimi metódami a výberom tém prepájať vzdelávacie obsahy viacerých predmetov, napĺňať vyučovanie prierezových tém a prináša nové námety a inšpirácie aj pre ostatné vyučovacie predmety. Využitím metód a postupov dramatickej výchovy zostavujeme vzdelávacie lekcie – štruktúrované dramatické hry, ktoré učia deti riešiť konkrétne situácie, rozvíjajú komunikáciu a kontextové myslenie. Nie je to divadlo. Je to tvorivý proces v skupine, v ktorom sa učíme rozumieť sebe i druhým. Je to učenie sa prostredníctvom zážitku. V situáciách sa žiaci učia argumentovať, vysloviť vlastný názor, ponúknuť riešenia, spolupracovať v skupine, prijať riešenia iných zúčastnených, uvedomiť si motivácie a konanie z druhej strany, preveriť si teoretické vedomosti priamo v praxi. Variabilnosťou techník si každý nájde svoju cestu a priestor, ako sa vyjadriť (cez pohyb, zvuk, slová, obrazy a pod.). Na základe príbehu Raya Bradburyho: Celé leto v jedinom dni sme vytvorili príbeh Margot, v ktorom sa žiaci 5.-6. ročníkov ZŠ ocitli na planéte Venuša a na vlastnej koži si vyskúšali, aké je to byť v situácii niekoho vyčleneného, šikanovaného, ale aj toho, kto „na neho ukazuje prstom“. S podobným motívom a technikami pracoval aj program pre žiakov II.stupňa ZŠ na prevenciu kiberšikany. Štvorica kamarátov sa po hádke „hackla“ do profilov na sociálnych sieťach. Žiaci si v oboch prípadoch nielen vyskúšali, ako sa postavy mohli cítiť, ale sa tiež priamo naučili a vyskúšali si, ako v takej situácii reagovať a ako postupovať, keď sme svedkom či obeťou šikany. Ako príklad uvádzame techniku horúcej stoličky (technika je súčasťou širšieho programu, zaradená ako jeho vrcholná aktivita): V sieti / vrstvenie ďalších klamstiev a klebiet – horúce stolička (20 min.) Učiteľ: Zostaňte naďalej vo svojej postave. Ako sa teraz cítite? Máte tušenie kto to bol, kto vám to urobil? Vaša postava má možnosť napísať krátku správu. Čo by ste človeku, ktorý vám toto urobil, napísali? V strede je stolička, predstavuje toho, kto vám nabúral profil. Postavte sa a vyjadrite svoj postoj voči tomuto človeku. Boli by ste blízko, alebo naopak ďalej od tejto osoby? Vytvorte sochu pocitu/postoja, ktorý voči tejto osobe cítite. Ku komu prídem a dotknem sa ho, povie nahlas, čo by tejto osobe napísal/-a. Po jednom vyzvem, aby ste si sadli na stoličku a bez slova sa pozreli okolo seba. Ja zatiaľ preberiem vašu sochu. Keď sa dobre obzriete, vrátite sa späť na svoje miesto. Reflexia v kruhu: Učiteľ pošle slovo a kladie otázky: Aký to bol pocit sedieť na stoličke? Čo vám išlo hlavou? Ako na to mohla postava prísť, že sa jej niekto nabúral do profilu? Program si zažili aj skupiny pedagógov na praktickom workshope v Bratislave a Žiline, za prítomnosti konzultujúceho psychológa. Ich metodika je voľne dostupná (edudrama.sk; dramatika.sk). Žiaci, ktorí programy absolvovali (cca 20 triednych kolektívov), boli prekvapení z vlastnej reakcie. Ocenili možnosť, zažiť si to na vlastnej koži a množstvo rôznych možností riešení, keďže každý z účastníkov priniesol vlastné nápady, ako reagovať. Dramatická výchova a jej metódy sú naozaj veľmi flexibilným a komplexným spôsobom vyučovania a vytvárania zásobníka životných situácií zažitých nanečisto, v bezpečnom odstupe rolovej hry. |
|
Meno kontaktnej osoby: Veronika Kořínková | |
Email: korinkova@edudrama.sk | |
|
|
|