Rovesnícke vzdelávanie
Organizácia/inštitúcia: Základná škola Rozmarínová 1 Komárno | |
Typ organizácie/inštitúcie: základná škola | |
Stupeň vzdelávnia: základné vzdelávanie | |
Lokalita: Nitriansky kraj / Okres Komárno / Komárno | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania | |
Opis príkladu dobrej praxe: Rovesnícke vzdelávanie považujem za inovatívny koncept budúceho vzdelávania. Na Rozmarínke (ako familiárne našu školu nazývame) som ho začala realizovať pred tromi rokmi, ako môj projekt v rámci štúdia v Komenského inštitúte. Zo starších žiakov školy sa tak postupnými prípravnými workshopmi (v ktorých sme sa zamerali na to ako viesť skupinu, či celú triedu, pripraviť pomôcky, zostaviť vhodné, pútavé a interaktívne aktivity), stali žiacki lektori (rovesníci), ktorí pripravovali činnosti a vyučovacie hodiny pre mladších žiakov. Mojím cieľom bolo, aby rovesníci zostavovali všetko v čo najväčšej miere samostatne, a to od návrhu až po realizáciu. Priebežne som s nimi ich návrhy konzultovala, svoje pripravené činnosti a hodiny si potom odskúšavali s inými rovesníkmi a analyzovali sme spolu to, čo sa podarilo, čo vylepšiť, doplniť, atď. Následne sa stali lektormi pre mladších žiakov školy. Takto sa nám podarilo pripraviť interaktívne stanovištia k celoškolskému podujatiu Jesenný deň zdravia, vyučovacie hodiny s environmentálnou tematikou ,,Odpad, triedenie odpadu", aktívne sa žiacki lektori zapojili a realizovali vyučovacie hodiny v rámci školského programu ,,Deti učia deti" a rovnako do celoškolskej akcie ,,Učíme sa spoločne". V poslednej spomínanej aktivite sme si rovesnícke vzdelávanie vyskúšali aj trochu inak. Žiakov školy sme naprieč ročníkmi zmiešali do 34 skupín, ktoré plnili úlohy na rôznych stanovištiach. Úlohy, v ktorých mali problém mladší žiaci, im starší dokázali objasniť a spolu ich vypracovali. Skupiny, v ktorých sa nachádzali vyškolení žiacki lektori, dokázali pracovať efektívnejšie. V minulom školskom roku som vďaka ústretovosti a odhodlanosti kolegov rovesnícke vzdelávanie včlenila do programu ,,Projektový jún", kde žiaci vo vekovo zmiešaných skupinách pracovali počas dvoch týždňov na rôznych projektoch. Žiaci si mohli projekt dobrovoľne vybrať z vopred pripravenej ponuky. Svoj spracovaný projekt na záver dvoch týždňov prezentovali pred triednymi kolektívmi. V tomto školskom roku sa mi podarilo zaviesť v siedmom ročníku povinne voliteľný predmet ,,Rovesnícke vzdelávanie" (žiaci si môžu vybrať tento predmet alebo druhý cudzí jazyk). V rámci tohto predmetu si žiaci už vyskúšali robiť asistentov učiteľa, individuálne sprevádzať a pomáhať mladším žiakom v problémových oblastiach, rozvíjať svoje prezentačné schopnosti, pripraviť vyučovacie hodiny pre tretiakov a nakoniec spracovať a zrealizovať projekt Čarovný advent, v rámci ktorého pripravili popoludnie s aktivitami pre deti z komárňanského detského domova. Okrem toho: - od zavedenia rovesníckeho vzdelávania sa žiacki lektori každoročne podieľajú na realizácii stanovíšť počas Jesenného dňa zdravia, a počas tohto podujatia navštevujú stanovištia žiaci vo vekovo zmiešaných skupinách - rovesnícke vzdelávanie postupne oslovuje aj moje kolegyne, ktoré teraz už pravidelne samy oslovujú starších žiakov a pripravujú s nimi činnosti do svojich tried - zásluhou kolegu vznikol Vedecký tím, ktorý okrem iného navštevuje aj materské školy s jednoduchými pokusmi a v rámci Konferencie Žiť vedomo, realizovali aktivity pre deti, ktorých rodičia sa zúčastnili na prednáškach |
|
Meno kontaktnej osoby: Silvia Szabóová | |
Email: silvikav@gmail.com | |