Participácia mení našu školu.
Organizácia/inštitúcia: Stredná zdravotnícka škola Školská 230 Považská Bystrica |
Typ organizácie/inštitúcie: stredná škola |
Stupeň vzdelávnia: stredoškolské vzdelávanie |
Lokalita: Trenčiansky kraj / Okres Považská Bystrica / Považská Bystrica |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Spravovanie, riadenie a financovanie |
Opis príkladu dobrej praxe: Na našej škole do procesu riadenia a smerovania školy zapájame všetkých zamestnancov, žiakov a snažíme sa aj rodičov. V úvode procesu zavedenia participatívneho riadenia školy sme zorganizovali workshop vedený externým facilitátorom, na ktorom sme sa zamýšľali nad víziou našej školy, nad témami: "Čo sú „veci“, ktorými by sa poslanie školy stalo viacej každodennou realitou v živote školy", " Ktoré sú najpálčivejšie témy, ktorým by sme sa pri zmene riadenia školy mali venovať", "Keby sa jedna vec na základne dneška mala zmeniť, čo by to malo byť"? Zdá sa, že to sú obyčajné otázky, no vo väčšine škôl na rozhodovanie učitelia nemajú dosah. Ak je to naopak a môžu povedať svoj názor, sú v práci spokojnejší a viac názorov vyformuje aj lepšie riešenia. V ďalších workshopoch sme pracovali metódou World cafe, na ktorých sme pripravovali jednotlivé aktivity, ktoré sme navrhli na úvodnom stretnutí. Na plánovanie sme použili techniku rybej kosti, kde sme rozplánovali jednotlivé kroky a kto bude za ich realizáciu zodpovedný. Sedieť v laviciach a diskutovať bol pre niektorých učiteľov nezvyk. Pozreli sme sa na fungovanie školy úplne inými očami, z pohľadu žiakov, rodičov či verejnosti. Učitelia sami rozhodli, čo nám chýba a aké aktivity treba zorganizovať. Teraz, keď ideme organizovať akciu, nie je to tak, že „čo zase vedenie vymyslelo“, ale je to náš spoločný nápad, dohodnime sa, ako to čo najlepšie pripraviť. Podobne to funguje aj so žiackou školskou radou. Prizvali sme ich do plánovania aktivít a boli sme milo prekvapení, aké zaujímavé aktivity navrhli. Neskočili sme samozrejme iba pri návrhu, žiaci musia celú akciu do detailov naplánovať a zrealizovať. Učitelia tu pôsobia iba ako poradcovia. Okrem plánu aktivít sa žiaci vyjadrujú ku školskému poriadku, štruktúre vyučovania a predkladajú svoje návrhy v rôznych oblastiach. Č to prinieslo škole? Rôznorodosť aktivít. Učitelia navrhli a zrealizovali týždeň otvorených dverí, v ktorom sme otvorili školu pre verejnosť, realizovali prednášky "Jedlo ako liek" spojené s ochutnávkou zdravých jedál, ktoré pripravili žiaci a učitelia, inštruktážne prednášky poskytovania prvej pomoci, otvorili sme brány pre bývalých absolventov, ktorí rozprávali o jednotlivých zdravotníckych profesiách, pre verejnosť pripravili poradňu zdravia. Žiaci naplánovali hliadky kontrolujúce triedenie odpadu, udržiavania čistoty a plno zábavných aktivít. A ešte jednu dôležitú vec. Vnútornú motiváciu. Ak by sme prikázali, že sa bude kontrolovať triedenie odpadu, stretlo by sa to s vlnou odporu. My sme len žiackej školskej rade dali zopár otázok, na ktoré by sme od nich chceli odpovede: "Je potrebné separovať odpad? Robíme to dobre? Dá sa ešte urobiť niečo lepšie?" A oni sami teraz dozerajú na spolužiakov a presviedčajú ich, kde a čo majú zahadzovať. Úvodný workshop pod vedením skúseného faciltátora nám ukázal, ako spoločne hľadať odpovede na pálčivé otázky, ako správne plánovať. Technika rybej kosti nám pomáha vytvoriť prehľadný systém, čo je potrebné k danej aktivite urobiť, kto to spraví, prípadne dokedy. |
Meno kontaktnej osoby: Katarína Podolanová |
Email: katarinapodolanova@gmail.com |