Problémovo orientované vyučovanie cudzích jazykov metódou Soft CLIL
Organizácia/inštitúcia: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulty, Katedra germanistiky | |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola | |
Stupeň vzdelávnia: stredoškolské vzdelávanie | |
Lokalita: Trnavský kraj / celý Kraj | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania | |
Opis príkladu dobrej praxe: Projekt integruje aktuálne témy, ktoré sa na gymnáziách vyučujú zriedka, hoci sú v spoločenskej oblasti dôležité. Využíva efektívnu a inovatívnu metódu problémovo orientovaný Soft CLIL a prierezové témy „udržateľný turizmus“ a „finančná gramotnosť a reálna matematika“ s cieľom sprostredkovať žiakom gymnázií kompetencie a vedomosti, ktoré sú v kurikulách cudzích jazykov, biológie, geografie a matematiky značne podhodnotené. Zároveň sú to dve tematické oblasti, ktoré môžu žiakov motivovať k určitým aktivitám alebo pri výbere povolania. Tieto témy možno problematizovať v rámci viacerých predmetov, preto inovatívne spájame metódu Soft CLIL s problémovo orientovaným učením a výuku cudzích jazykov s obsahmi iných predmetov. Čiastkové témy v rámci oboch oblastí boli zároveň volené tak, aby prispeli k rozvoju kritického myslenia žiakov, ich osobnostnému rastu a budovali v nich nielen vedomosti, ale aj zručnosti reflektujúce aktuálne spoločenské úlohy, problémy a otázky, čím prispievajú k tomu, aby z nich vychovali aktívnych občanov uvedomujúcich si (a tvoriacich) hospodárske, kultúrne, sociálne udržateľné hodnoty. Vypracovanie učebníc zohľadňujúcich dané aspekty si vyžadovalo špeciálny druh spolupráce odborníkov z univerzít s učiteľmi gymnázií. Veľkou výzvou bol aj medzikultúrny dialóg (zohľadňujúci rôzne kultúrne východiská štyroch zapojených krajín), ktorý zohral dôležitú úlohu aj smerom k cieľovým jazykom a kultúram a ktorý bol výrazne prítomný aj pri adaptácii nemeckých materiálov pre výuku ruského jazyka. Okrem učebníc a metodických príručiek k týmto učebniciam bola tiež vytvorená odborná publikácia zahŕňajúca metodické odporúčania ako pomôcku a návod pre učiteľov, akým spôsobom môžu adaptovať ďalšie jazykové materiály v duchu kombinácie metódy Soft CLIL a problémovo orientovaného vyučovania. Zostavili ich odborníci v oblasti didaktiky nemčiny a ruštiny, matematiky, biológie, geografie a učitelia gymnázií. Projekt ukázal, že pre koncipovanie učebníc k prierezovým témam je takýto druh spolupráce vysokého a stredného školstva dôležitý. Dokázal tiež, že medzipredmetová spolupráca je veľmi pozitívnou skúsenosťou a vedie k skvalitneniu profilu učiteľa. Všetky výsledky projektu sú dostupné online, učebnice a metodické príručky i vo formáte ePUB pre elektronické čítačky kníh a tablety. Táto verzia učebnice je na slovenskom trhu skôr zriedkavá a autorom projektu nie je známa žiadna obdobná učebnica pre výučbu nemeckého a ruského jazyka v tomto formáte, ktorá by bola pre učiteľov a žiakov zdarma. Jej výhodou je jednoduché použitie vo vyučovaní bez potreby tlačiť učebný materiál, ale predovšetkým integrácia odkazov na audiovizuálny materiál a iné zdroje z internetu, ktoré sa v učebnici využívajú vo veľkej miere, čím sa učebnice približujú každodenným skúsenostiam žiakov vyrastajúcim v digitálnom prostredí a zatraktívňujú výuku. Týmto projekt priamo podporuje výučbu prostredníctvom digitálnych médií, reflektuje rozličné dostupné digitálne zdroje a vo viacerých úlohách smeruje aj k výchove ku kritickému zaobchádzaniu s médiami, či vlastnej tvorbe digitálnych obsahov formou projektového vyučovania. Metodické odporúčania vydané v 5 jazykoch majú univerzálny charakter a môžu slúžiť ako transfer na iné cudzie jazyky, sú tiež aplikovateľné na iné prierezové témy a stupne vzdelávania. Projekt bol realizovaný v rámci programu Erasmus+ pod č.: 2018-1-SK01-KA201-046316 Všetky výsledky projektu sú voľne dostupné na: http://kger.ff.ucm.sk/de/softclil-projektergebnisse/ Tiež sú dostupné záznamy z multiplikačného podujatia k projektovým výstupom a použitej vyučovacej metóde: https://youtu.be/y56IbHQdeUg https://youtu.be/XddJ5pefOsc |
|
Meno kontaktnej osoby: doc. PaedDr. Monika Hornáček Banášová, PhD. | |
Email: monika.hornacek.banasova@ucm.sk | |
|