Informatika s Emilom
Organizácia/inštitúcia: Indícia, n.o. | |
Typ organizácie/inštitúcie: iné ~ Nezisková organizácia | |
Stupeň vzdelávnia: základné vzdelávanie | |
Lokalita: celé Slovensko | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Príprava a rozvoj akademických, pedagogických a odborných zamestnancov (vrátane prípravy doktorandov) ~ Zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania alebo vedeckej/umeleckej činnosti | |
Opis príkladu dobrej praxe: Emil je unikátna metóda vyučovania informatiky v škole – odmala, pre každého chlapca a každé dievča, pre radosť z objavov. Emil je zábavný, nie je však zábavou na jednu či dve chvíle. Orientuje sa na školu a vzniká na základe vedeckých výskumov a mnohoročnej práce s učiteľmi a žiakmi. Vyrastá z medzinárodných skúseností s vyučovaním informatiky a moderných teórií učenia sa, zároveň tiež v plnej miere napĺňa požiadavky súčasného inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu. Emil prvýkrát buduje informatiku ako premyslený a systematický poznávací proces pre každého žiaka. Emil mení informatiku z používania počítača na novú formu bádania, riešenia problémov a spolupráce medzi predmetmi. Informatika s Emilom učí žiakov, ako zodpovedne žiť a pracovať v digitálnom prostredí, ako poznávať a meniť svet. Dlhodobým cieľom projektu Informatika s Emilom je pripraviť unikátny ucelený vzdelávací systém informatiky od škôlky až po koniec základnej školy a následne aj školy strednej. Výsledkom bude komplexné nadnárodné kurikulum informatiky a súbor programovacích prostredí, metodických materiálov pre učiteľov a pracovných zošitov pre žiakov k naplneniu tohto cieľa. Projekt je jedinečný tým, že sa dôsledne a kvalifikovane orientuje na školu, na podporu bežného učiteľa a každého žiaka v triede. Kde sme teraz Vytvorili sme sériu prostredí, v ktorých Robot Emil plní rôzne úlohy. Momentálne Robot Emil pokrýva celú problematiku programovania pre deti vo veku 8-9 rokov (3. ročník základnej školy). K softvéru máme aj pracovné listy pre žiakov a metodické materiály pre pedagógov. Každého, kto chce pracovať s Emilom vyškolia naši odborní školitelia. Nabáda spolupracovať a skúmať Emil rešpektuje žiaka na prvom stupni vzdelávania, jeho kognitívny vývin a jeho potreby. Emil pozná a využíva všetko, čo je výnimočné a cenné na primárnom vzdelávaní. Svojou konštruktivistickou metódou vytvára príležitosti na spoluprácu a tvorbu. Rozvíja rozmanité schopnosti Emil rozvíja informatické myslenie spolu s logickým a matematickým myslením, kritickým a analytickým prístupom k informáciám a problémom, tvorivosťou, komunikáciou a sebavyjadrením. Vzniká výskumom na školách Náš tím vyvíja Emila v troch spolupracujúcich školách (verejnej, súkromnej a cirkevnej) v spolupráci s 90 žiakmi a piatimi pedagógmi. V tomto školskom roku sa k pilotovaniu pridávajú ďalšie základné školy na Slovensku, vo Švajčiarsku, v Česku a v Anglicku. Odborní garanti Projekt realizujeme s odborným tímom pod vedením prof. RNDr. Ivana Kalaša, PhD., vedúceho Katedry základov a vyučovania informatiky na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave a RNDr. Andreja Blaha, PhD., ktorí sa venujú vývoju konštruktivistických softvérových programovacích prostredí pre žiakov už viac ako 20 rokov. O kvalite ich práce svedčí aj úspech ich softvérových prostredí a s nimi súvisiacich metodík a učebníc, ako napr. Imagine Logo, ktoré sa používa v školách 15-tich krajín sveta, ako aj nedávna vedúca úloha prof. Kalaša vo vývoji vzdelávacieho obsahu pre školské programovanie pre 5. a 6. triedy základných škôl v Anglicku. |
|
Meno kontaktnej osoby: Dana Retová | |
Email: dana.retova@indicia.sk | |
|