Ľudské zdroje na VŠ
Organizácia/inštitúcia: Univerzita Komenského, Prírodovedecká fakulta |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie |
Lokalita: Bratislavský kraj / Okres Bratislava IV / Bratislava - mestská časť Karlova Ves |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania alebo vedeckej/umeleckej činnosti |
Opis príkladu dobrej praxe: Je viacero zásadných problémov ovplyvňujúcich kvalitu vzdelávania na vysokých školách: Ľudské zdroje - kvalita personálneho zabezpečenia a generačný problém; nízke dotácia pre VŠ (málo prostriedkov a ešte aj tie sa zle rozdeľujú); napriek eurofondom zlá vybavenosť väčšiny VŠ; chýba diferenciácia VŠ podľa poslania (neúnosne veľa VŠ, ktoré poskytujú vzdelávanie na všetkých stupňoch); únik najlepších študentov do zahraničia, ktorý nie je vyvážený príchodom zahraničných študentov k nám; nízka internacionalizácia našich VŠ, slabá vedecká výkonnosť viacerých VŠ atď. Všetky navzájom súvisia. Neverím, že projekty vlády primäť špičkových vedcov k návratu na Slovensko po pôsobení vo svete citeľne zlepšia personálne vybavenie našich pracovísk. Viac verím praxi, ktorá sa nám osvedčila v špičkovom tíme teoretickej a počítačovej chémie na Prírodovedeckej fakulte UK (špičkový tím podľa hodnotenia Akreditačnej komisie). Ak sa nám podarí získať dobrého študenta (je to stále ťažšie, ale mali sme viacerých vynikajúcich, vrátane úspešných riešiteľov chemickej olympiády) snažíme sa ho zaujať už od prvých ročníkov. Na magisterskom stupni často idú na semester na zahraničnú VŠ, pokračujú v doktorandskom štúdiu u nás alebo v spolupráci so zahraničným partnerom. Doktorandi sú významnou tvorivou silou a potrebujeme ich pre riešenie našich projektov a tvorbu významných publikácií. Veríme, že najlepší z nich časom nahradia „seniorov“, emeritných profesorov či vedeckých pracovníkov. Dobrou praxou je vyzvať ich k účasti na konkurz na miesto na katedre a následne im umožniť vedecký pobyt na významných pracoviskách – máme dobré vzťahy s viacerými po celom svete. Môže ísť aj o sériu viacmesačných pobytov, typicky vo forme „post-dokov“. Samozrejme, patrične treba usporiadať ich učiteľské povinnosti. Takýto pracovník získa poznatky a vytvorí si kontakty s vedúcimi osobnosťami v odbore. Zároveň, má tendenciu ostať na našom pracovisku, ale stále má možnosť pobytov na zahraničných pracoviskách a spolupracovať s nimi. Trvalé miesto a post docenta či profesora získa až po troch úspešných konkurzoch, ale napr. snaha získať trvalé miesto profesora na zahraničnej univerzite je podstatne neistejšou budúcnosťou. Pre ďalší rast mladého docenta či profesora VŠ je podstatná možnosť vytvoriť si vlastnú koncepciu, výskumný tím, získať spolupracovníkov vrátane tzv. post-doktorandov. Tu má voči zahraničným kolegom nevýhodu. V projekte „Identifikácia špičkových tímov“ už zaniknutej Akreditačnej komisie sa predpokladalo, že dotácie Ministerstva školstva umožnia o. i. týmto tímov prijať „post-dokov“, ktorí tvoria významný vedecký potenciál. Keďže dotácie aj pre špičkové tímy sú len symbolické, toto možné nie je. Naše VŠ potrebujú schopných učiteľov, ale aj schopných študentov na všetkých stupňoch, pretože aj oni vytvárajú ich tvorivú a pracovnú atmosféru. Nie je dobrou praxou zdôrazňovať len nízku kvalitu vzdelávania a vedy na našich VŠ. Pre budúcnosť krajiny je zásadné vytvoriť pre VŠ a ich špičkové tímy také podmienky, aby sa ostrovy pozitívnej deviácie rozširovali a propagovať ich. Odliv mozgov, ak nie je masívny, je prirodzený jav, ale treba vytvoriť podmienky, aby sme ho vyvážili „prílivom mozgov“ a vytvorili na našich VŠ prirodzenú medzinárodnú atmosféru, schopnú tvorivosťou konkurovať porovnateľným štátom aspoň v európskom priestore. |
Meno kontaktnej osoby: Miroslav Urban |
Email: urban1@uniba.sk |