Analýza zistení o stave školstva na Slovensku
Na konferencii predstavíme odbornej a širokej verejnosti, zástupcom politických strán a médií výsledky rozsiahlej analýzy o stave školstva na Slovensku.

ANALÝZA ZISTENÍ O STAVE ŠKOLSTVA NA SLOVENSKU
To dá rozum
Konferencia sa koná pod záštitou prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej
3.- 4. október 2019
Austria Trend Hotel Bratislava
Vysoká 2A, 811 06 Bratislava
Podujatie moderuje: Oľga Baková
Program:
Štvrtok, 3. október 2019
9:00 – 9:30
Úvodný príhovor
Ivan Mikloš, prezident MESA10
Informácie a o projekte a metodológia prieskumu stavu školstva na Slovensku
Renáta Hall, riaditeľka projektu To dá rozum
9:30 – 11:15
Sumár hlavných zistení o stave školstva na Slovensku od ranej starostlivosti po vysoké školy
Renáta Hall, Miroslava Hapalová, Stanislav Lukáč, Petra Fridrichová, Katarína Vančíková, Jozef Miškolci, Peter Dráľ
11:30 – 12:45
Bufetový obed
Podrobnejšia prezentácia zistení spojená s diskusiou
12:45 – 14:30
Spravovanie, riadenie a financovanie školstva
Peter Dráľ a Renáta Hall
Aké sú právomoci riaditeľov škôl a ako ich v praxi dokážu vykonávať? V akých oblastiach pri riadení školy pomáha zriaďovateľ, samosprávne orgány školy a pedagogický zbor? V akej miere riadeniu napomáha spôsob financovania školstva a regulácia siete škôl? Aká je úloha jednotlivých aktérov, vrátane študentov, pri riadení vysokých škôl (VŠ)? Aké faktory ovplyvňujú kvalitu riadenia VŠ? Ako sú vedecké a umelecké rady pripravené na rozvoj kvality VŠ aj v súvislosti so zmenami v systéme zabezpečovania kvality VŠ? Čo vo financovaní, okrem nedostatku verejných zdrojov, VŠ chýba? Ako znižuje financovanie a riadenie VŠ záujem akademikov zo zahraničia vrátiť sa na Slovensko? V čom sú problémy nastavenia odmeňovania na Slovensku vo svetle skúseností našich akademikov pôsobiacich v zahraničí?
14:30 – 15:00
Coffee Break
15:00 – 16:45
Príprava a rozvoj pedagogických, odborných a akademických zamestnancov
Jozef Miškolci a Renáta Hall
Aké sú osobnostné a odborné očakávania od učiteľov a učiteliek v regionálnom školstve? Ako je nastavená príprava budúcich učiteľov a učiteliek, aby tieto očakávania napĺňali? Kto a akým spôsobom zabezpečuje profesijný rozvoj súčasných pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankýň? Ako učiteľov vnímajú žiaci a študenti na stredných a vysokých školách? Ako sú pripravovaní doktorandi na učenie a vedeckú prácu na VŠ? Prečo chce po skončení štúdia učiť len časť doktorandov? Čo bráni akademikom na VŠ byť kvalitnými učiteľmi a vedcami?
Piatok, 4. október 2019
9:00 – 10:45
Obsah a forma vzdelávania
Petra Fridrichová a Stanislav Lukáč
Podporuje obsah vzdelávania na všetkých úrovniach školstva rozvíjanie zručností a vedomostí potrebných pre 21. storočie? Využívajú sa v školách všetkých stupňov metódy, v ktorých sú žiaci aktívni v procese učenia sa? Motivuje systém hodnotenia výsledkov vzdelávania žiakov k učeniu sa? Považujú učitelia pri prechode z predchádzajúceho stupňa vzdelávania žiakov za dostatočne pripravených v očakávaných vedomostiach a zručnostiach? Aká časť vysokoškolákov odovzdáva plagiáty a prečo? Je výučba na VŠ v zahraničí kvalitnejšia ako na Slovensku? Prečo vysokoškoláci nevypĺňajú dotazníky na hodnotenie kvality výučby a učiteľov? Akú úlohu hrá prax vo vzdelávaní vysokoškolákov?
10:45 – 11:15
Coffee Break
11:15 – 12:40
Individualizované podpora všetkých učiacich sa
Miroslava Hapalová, Katarína Vančíková a Stanislav Lukáč
Komu sú priznané individuálne vzdelávacie potreby? Aké sú limity súčasného konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb? V čom spočívajú možné riziká vysokého podielu detí a žiakov so špeciálnymi potrebami, vzdelávaných oddelene od zvyšku rovesníkov? Aké sú najväčšie prekážky ich začleňovania do škôl hlavného vzdelávacieho prúdu? Aká miera individualizácie vzdelávania je dostupná pre „bežných” žiakov? Koho sa týka individualizovaná podpora v prostredí vysokých škôl? Aký je jej rozsah a ako napĺňa potreby študentov?
12:40 – 13:40
Bufetový obed
13:40 – 15:45
Otvorenosť, flexibilita a priestupnosť vo vzdelávacom systéme a medzi školou a trhom práce
Katarína Vančíková, Stanislav Lukáč a Renáta Hall
Začínajú deti povinné vzdelávanie na rovnakej štartovacej čiare? Dochádza k rozdeľovaniu vzdelávacích dráh v správny čas? Majú všetci žiaci reálnu šancu vstúpiť do stredoškolského vzdelávania a ukončiť ho? Vstupujú študenti do VŠ štúdia nepripravení? Aké sú šance zraniteľných skupín obyvateľstva získať VŠ vzdelanie? Prečo sa len malá časť absolventov VŠ uspokojí s bakalárskym diplomom? Prečo mladí ľudia odchádzajú študovať na VŠ do zahraničia a aká je možnosť, že sa vrátia? Ako to vyzerá s mobilitami študentov a učiteľov na VŠ? Čo sú príčiny a dopady nízkej mobility medzi VŠ na Slovensku? Čo chýba zamestnávateľom u absolventov rôznych stupňov vzdelávania?
15:45 – 17:00
Záver a neformálna diskusia pri pohári vína
Tím To dá rozum a účastníci konferencie
V prípade otázok nás neváhajte kontaktovať emailom na info@todarozum.sk, prípadne telefonicky (Alexandra Tóthová +421 903 205 767)