Mapovanie rozvojových potrieb školy
Organizácia/inštitúcia: Školský network o. z. | |
Typ organizácie/inštitúcie: MVO | |
Stupeň vzdelávnia: predškolské vzdelávanie ~ základné vzdelávanie ~ stredoškolské vzdelávanie ~ vysokoškolské vzdelávanie | |
Lokalita: celé Slovensko | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Iné ~ Podpora premeny organizačnej kultúry školy - od direktívnej s dôrazom na administratívne fungovanie na kultúru autonómnu, proaktívnu, participatívnu, rozvojovú s posilnenými rolami aktérov | |
Opis príkladu dobrej praxe: Ponúkanú službu prezentujeme (od roku 2011) vedeniam škôl, ich zriaďovateľovi a všetkým zamestnancom a odpovedáme na ich prípadné otázky. V prípade súhlasu s navrhnutým postupom začína fáza zberu dát od všetkých aktérov školy - anonymných vyjadrení týkajúcich sa osobných hodnôt, súčasných hodnôt školy a očakávaných hodnôt školy. Po spracovaní výsledkov v graficko-symbolickom zobrazení sa poskytuje jednotlivým kolektívom podpora/ facilitácia, aby sformulovali spoločnú interpretáciu svojich výsledkov (popísali východiskový stav) a následne popísali očakávaný stav (svoju víziu) v termínoch hodnôt a správaní. Po dosiahnutí súhlasu ohľadom oboch kategórií hodnôt v danom kolektíve začína fáza intervenčného dizajnu - určenie krokov vedúcich k dosiahnutiu želaných hodnôt (vkladu každého a prínosu pre každého). Po období realizácie nasleduje fáza druhého zberu dát a ich porovnanie s počiatočným stavom. Tak ako vo všetkých predchádzajúcich krokoch sa kolektívu pomáha v sebareflexii, aby jeho členovia porozumeli, prečo sa dosiahla, resp. nedosiahla očakávaná zmena a na tomto základe sa urobili korekcie v činnostiach všetkých aktérov. Počet škôl, ktorým sme poskytli podporu pri zavádzaní novej organizačnej kultúry vychádzajúci z mapovania rozvojových potrieb a vedúci k posilňovaniu rol všetkých aktérov presahuje 70. Táto služba je dlhodobo poskytovaná napr. Spojenej škole Letná 34 v Poprade, Spojenej škole Kráľovnej pokoja Na Závaží 2 v Žiline, Katolíckej spojenej škole v Nemšovej a ďalším školám. Základným predpokladom úspechu je dosiahnutie zapojenia a súčinnosti všetkých skupín aktérov majúcich vplyv na procesy v škole. Na pravidelnej každoročnej hodnotovej sebareflexii je založený úspech v organickom rozvoji každej školy, ktorého prejavom sú - popri akademických úspechoch žiakov - aj zlepšené vzťahy, rozvoj spolupráce, prehlbovanie dôvery, zlepšenie klímy v škole, čo v súhrne možno nazvať rast sociálneho kapitálu. Takto fungujúce školy sa stávajú rozhodujúcim miestom vytvárania súdržnej a prosperujúcej spoločnosti. |
|
Meno kontaktnej osoby: Ladislav Baranyai | |
Email: laco@skolskynetwork.sk | |
|