Akadémia veľkých diel
Organizácia/inštitúcia: Kolégium Antona Neuiwrtha |
Typ organizácie/inštitúcie: stredná škola ~ nezávislý vzdelávací program pre stredné školy |
Stupeň vzdelávnia: stredoškolské vzdelávanie |
Lokalita: celé Slovensko |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Iné |
Opis príkladu dobrej praxe: Akadémia veľkých diel aplikuje charakterové vzdelávanie v spojení s prvkami klasického vzdelávania formou čítania, pozerania alebo počúvania veľkých diel - t.j. diel autorov, ktorí zásadne ovplyvnili európsku, resp. západnú civilizáciu. Akadémia je voľnočasová aktivita, za ktorú je na každej zapojenej škole zodpovedný učiteľ z danej školy, ktorý prešiel tréningom Akadémie. Študenti na stredných školách vyformujú skupiny 7 - 15 členov. Majú prístup do online knižnice, kde nájdu dielo a krátku prípravu na seminár, na ktorom spoločne s rovesníkmi diskutujú o danom diele a o otázkach, ktoré otvára. Učiteľ je prítomný v roli "moderátora", ktorý diskusiu prirodzene posúva pomocou metodiky pripravenej Akadémiou. Vzdelávací proces Akadémie je teda nasledovný: 1. Študent si prečíta/vypočuje/pozrie veľké dielo 2. Samostatne o ňom uvažuje, objavuje témy, ktoré dielo otvára 3. Na seminári diskutuje s rovesníkmi a učiteľom Akadémia je špecifická v tom, že sa na diela nepozerá ako na predmet výučby, ale "zvnútra" - študenti diskutujú o správaní jednotlivých postáv a o témach, ktoré vyplývajú pre ich vlastné životy. Učia sa vnímať nie len literárne, ale aj hudobné, výtvarné a filmové diela. Dnes, keď vlastne ani nevieme, na aké typy prác a výziev našich študentov pripravujeme, je ešte podstatnejšie budovať v študentoch charakter, ktorý bude rozhodovať o tom, ako sa v jednotlivých situáciách zachovajú. Študent sa dnes dokáže sám z internetu naučiť, ako naprogramovať samostatne jazdiace auto bez šoféra. Našou zodpovednosťou a víziou je pripraviť ho na to, aby pri riešení dilemy, ako vyhodnotiť v riadiacom programe situáciu, keď môže prísť k zrážke starca na prechode, dokázal uvažovať o ľudskej dôstojnosti, zodpovednosti či súcite. V našom programe preto viac ako vedomosti chceme budovať postoje, ktoré tvoria charakter študentov; ktoré budú raz kľúčové v ich životoch a odrazia sa v ich rodinách, práci aj strojoch, ktoré vytvoria a ktoré budeme používať. Akadémia veľkých diel vznikla ako program, ktorý v prvom rade prostredníctvom veľkých diel, veľkých postáv, ich životných dilem, omylov aj príkladov a vcítenia sa do ich emócií rozvíja charakter mladého človeka. Študenti na chvíľu žijú príbehy jednotlivých postáv, snažia sa mu porozumieť a prostredníctvom tohto zážitku sa pozrieť aj na svoj život. Takto im program pomáha vytvárať trvalé návyky, ako rozmýšľať o sebe, ľuďoch a situáciách, dokázať precítiť a pomenovať jednotlivé emócie, vedieť sa rozhodnúť a následne konať. Práca s dielom pred seminárom a diskusia počas neho pomáhajú mladému človeku naučiť sa sústrediť – dnes tak málo prítomnej schopnosti zotrvať a ísť do hĺbky. Konfrontácia s postojmi postáv, ale aj názormi spoludiskutujúcich učia študentov kritickému mysleniu. V neposlednom rade je čítanie veľkých diel západnej civilizácie pozvánkou naučiť sa čítať nielen napísané slová, ale aj všetko „medzi riadkami” a pracovať s textom a jeho vrstvami, teda čítať s porozumením. Tento projekt sa inšpiroval podobnými programami v USA. Keďže naším cieľom nie je rozširovať vedomosti, ale najmä rozvíjať cnosti a budovať charakter študentov v našich programoch, čerpáme aj z práce Jubilee Centre for Character and Virtue na University of Birmingham, ktoré vedecky posúva ďalej oblasť rozvoja charakteru. |
Meno kontaktnej osoby: Lucia Froncová |
Email: lucia.froncova@akademiavelkychdiel.sk |