Rozhodovanie stredoškolákov v dnešnej informačnej dobe / dobe pretlaku informácií
Organizácia/inštitúcia: Fakulta sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola |
Stupeň vzdelávnia: stredoškolské vzdelávanie |
Lokalita: Bratislavský kraj / celý Kraj |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Iné ~ Intervencie na stredných školách |
Opis príkladu dobrej praxe: Ako výskumníci v oblasti sociálnej psychológie by sme sa mali v prvom rade pokúsiť ovplyvniť blaho cieľových skupín. Naše dva projekty sú práve preto orientované do praxe a navrhnuté tak, aby umožnili žiakom stredných škôl, ktorí sa snažia zorientovať v množstve informácií, kriticky sa rozhodovať. V prvom projekte sme sa zamerali na žiakov strednej školy v procese výberu vysokoškolského štúdia. Každý žiak dostal svojho "sprievodcu", vysokoškolského študenta, s ktorým prostredníctvom riadeného rozhovoru vytipovali možnosti ďalšieho štúdia alebo kariérnej dráhy, ktoré im neskôr pomohol preskúmať. Sprievodca im zabezpečil stretnutia so študentmi alebo prednášajúcimi z daného odboru/ov, o ktorý/é žiak prejavil záujem, prípadne spoločne navštívili Deň otvorených dverí alebo Veľtrh vysokých škôl a neskôr sa žiak mohol zúčastniť na prednáškach/seminároch alebo sa stretnúť s ľuďmi z praxe. Výsledky ukazujú, že program dal žiakom impulz premýšľať nad budúcnosťou spojenou s ďalším štúdiom a poskytol im reálnejšie predstavy o ich budúcom smerovaní. Niektorých žiakov sme prostredníctvom programu naviedli na cestu uvažovania nad svojou budúcnosťou pričom sme im budúce smerovanie načrtli a poskytli im štruktúru k ich budúcemu rozhodovaniu, ďalším sme pri rozhodovaní pomohli alebo ich dokonca utvrdili vo voľbe, pričom na konci programu dokázali lepšie špecifikovať ich budúce zameranie. V druhom projekte sme sa zamerali na zvýšenie vedeckej gramotnosti u žiakov strednej školy tým, že sme ich vystavili sérií cvičení zameraných na schopnosť rozoznať dôveryhodné a nedôveryhodné správy. Zároveň sme ich učili pracovať s nástrojom, ktorý im k tomuto rozlišovaniu môže napomôcť. Výsledky naznačujú významne zvýšenie vedeckej gramotnosti po ukončení programu. Zdá sa, že program zameraný na vedeckú gramotnosť môže pomôcť žiakom stredných škôl orientovať sa v množstve informácií a rozhodnúť sa o ich dôveryhodnosti. Značný prínos oboch projektov pre každodenný a prakticky život vnímame okrem rozvoja osobných kompetencií cieľovej skupiny a zároveň aj vysokoškolských študentov v tom, že projekty vytvárajú model spolupráce medzi strednou a vysokou školou. Takýto model smeruje k väčšiemu zapojeniu akademického prostredia do riešenia reálnych a aktuálnych problémov okolo nás. |
Meno kontaktnej osoby: Dominika Vajdová |
Email: dominika.vajdova@gmail.com |