Doktorandská škola PF UMB
Organizácia/inštitúcia: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici | |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola ~ SAV/iné výskumné pracovisko | |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie ~ vedecká a umelecká činnosť | |
Lokalita: Banskobystrický kraj / Okres Banská Bystrica / Banská Bystrica | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Príprava a rozvoj akademických, pedagogických a odborných zamestnancov (vrátane prípravy doktorandov) | |
Opis príkladu dobrej praxe: Zvyšujúci sa tlak na kvalitu doktorandov a ich vedecko-výskumné/umelecké výstupy reflektujeme v univerzitnom prostrední na mnohých úrovniach. Na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici sme sa rozhodli vytvoriť kontinuálny a systematický model ich podpory. Túto úlohu zastrešuje na fakulte Centrum edukačného výskumu, ktoré od akademického roka 2015/2016 realizuje vzdelávacie podujatia za účelom zvyšovania vedeckého potenciálu zamestnancov a zamestnankýň PF UMB. Potreby doktorandov a doktorandiek PF UMB v oblasti rozvoja ich generických zručností sme sa rozhodli riešiť v rámci uceleného a koncepčne vystavaného systému vzdelávaní s rôznym zameraním. Vznik doktorandskej školy bol podporený aj grantom KEGA. Doktorandská škola sa realizuje prostredníctvom 3 cyklicky sa opakujúcich blokoch, v ktorých majú doktorandi možnosť absolvovať rôzne typy workshopov. Okrem vzdelávacích aktivít sme vytvorili aj aktivity, ktoré zaraďujeme do tzv. vedeckého inkubátora a tie sú realizované priebežne počas kalendárneho roka. Súčasťou vedeckého inkubátora je vytvorenie sociálnej siete doktorandov a doktorandiek PF UMB, vytváranie zborníka vedeckých štúdií, vrátane ich recenzovania, reflektovania svojho rozvoja prostredníctvom vedeckého denníka. Významnou súčasťou vedeckého inkubátora je fakultná grantová agentúra, v rámci ktorej majú doktorandi možnosť získať finančnú podporu na realizáciu ich výskumných aktivít. V rámci aktivít doktorandskej školy sú realizované aj pozvané prednášky významných zahraničných expertov v oblastiach výskumu, ktorým sa doktorandi venujú. Cyklicky sa opakujúce vzdelávacie bloky a vedecký inkubátor umožňujú doktorandom zapojiť sa do širokého spektra aktivít podľa svojej potreby. Vzdelávacie bloky doktorandskej školy obsahujú kombináciu workshopov, ktorých cieľom je pripraviť doktorandov takým spôsobom, aby sa po úspešnom absolvovaní doktorandského štúdia dokázali uplatniť nielen v rámci akademickej pôdy, ale aj vo sfére výskumu, tretieho sektora a pod. Preto sa doktorandská škola zameriava na podporu generických kompetencií, ktorými sú okrem vedecko-výskumných kompetencií aj prezentačné, či publikačné zručnosti a osobnostný rozvoj doktorandov. Významnou ambíciou doktorandskej školy je spolupráca so školiteľmi dizertačných prác, keďže vzťah školiteľa s doktorandom sa vníma ako kľúčový faktor štúdia v prežívaní, výkone a sebahodnotení študenta. Aktivity doktorandskej školy nenahrádzajú študijné povinnosti doktorandského štúdia, sú jeho doplnením a obohatením. Medzi prínosy, ktoré doktorandi a doktorandky v hodnotení aktivít doktorandskej školy spomínajú, sú predovšetkým možnosť pravidelných stretnutí, výmena skúsenosti medzi doktorandmi rôznych ročníkov, ale aj s kolegami a kolegyňami, ktorí vedú workshopy, možnosť konzultácií v oblasti metodológie výskumu a pod. Viac informácií o doktorandskej škole nájdete na stránke: https://www.pdf.umb.sk/katedry/centrum-edukacneho-vyskumu/doktorandska-skola-pf-umb/ |
|
Meno kontaktnej osoby: Petra Fridrichová | |
Email: petra.fridrichova@umb.sk | |