Riadené aktívne učenie
Organizácia/inštitúcia: Základná škola J. Alexyho 1, Zvolen |
Typ organizácie/inštitúcie: základná škola |
Stupeň vzdelávnia: základné vzdelávanie |
Lokalita: Banskobystrický kraj / Okres Zvolen / Zvolen |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania |
Opis príkladu dobrej praxe: Už šiesty rok prinášam mojim žiakom na vyučovacie hodiny riadené aktívne učenie. Celý priebeh učenia má presný harmonogram. Na začiatku školského roka sú žiaci oboznámení, že budú pracovať na rozvoji svojich kľúčových kompetencií. A keďže tie sa neučia z písania poznámok, budú na hodinách hlavnými aktérmi vyučovacích hodín ony. Hodnotiť sa budú za každý dosiahnutý úspech plusovými bodmi, aby sa nebáli byť aktívni a dokázali sa učiť z chýb. Ale každej aktivite predchádza plánovanie. A tak si žiaci vytvoria polročný plán, ktorý si napíšu na prvú stranu svojho prvého portfólia. Oproti plánovacej tabuľke si pripravíme polročný vyhodnocovací graf, aby si žiaci vedeli svoj úspech zaznamenať a užívať si ho zakaždým, keď svoje portfólio otvoria. Keďže každý žiak vie dopredu stanovené možnosti, transparentné kritéria, témy a termíny učív, termíny písania vedomostných testov, dostáva slobodu a za svoje výsledky preberá zodpovednosť. Prierez hodín je nasledovný: na začiatku hodiny si žiaci prevezmú zodpovednosť, tým, že si rozdelia ministerské funkcie. Cez loptičku, ktorá má aj svoj spätný chod si opakujeme učivo, ktoré už máme poznať. Spätný chod zabezpečí, aby odpoveď znela učebňou aj viackrát. Ak si pripravili žiaci pokus a projekt podelia sa o neho so svojimi spolužiakmi. Potom všetci žiaci, s používaním svojich poznámok, napíšu na papier odpovede na moje tri otázky z učiva. Na záver si urobíme vyhodnotenie ministrov, pokusu, projektu, cieľov a žiaci majú možnosť vyjadriť svoj postoj k vyhodnoteniu. Diskutujeme, aby sme našli konsenzus. Okrem toho môžu vytvárať pracovné listy, články, eseje, tajničky, plagáty a dávať spätné väzby na učenie a zlepšovať ho. Jedna z posledných spätných väzbieb znela: "Spätná väzba : Dobrý deň na hodine fyziky sa mi páči, že každý žiak má rovnakú možnosť dostať dobrú známku. Bodovanie je férové. Ešte som sa s takýmto systémom nestretol". Takáto forma výučby sa stále vyvíja, pretože žiaci vstupujú do vyučovania aktívne. |
Meno kontaktnej osoby: Ing. Janette Jirkův Lacková |
Email: janettejirkuv@gmail.com |