Reflexia vlastnej výučby vysokoškolskými učiteľmi
Organizácia/inštitúcia: Katedra pedagogiky a sociálnej pedagogiky Pedagogickej fakulty UK v Bratislave |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie |
Lokalita: Bratislavský kraj / Okres Bratislava I / Bratislava - mestská časť Staré Mesto |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Príprava a rozvoj akademických, pedagogických a odborných zamestnancov (vrátane prípravy doktorandov) ~ Zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania alebo vedeckej/umeleckej činnosti |
Opis príkladu dobrej praxe: Reflexia vlastnej výučby vysokoškolskými učiteľmi Medzi najefektívnejšie spôsoby rozvíjania pedagogických spôsobilostí vysokoškolských učiteľov patria učiteľova reflexia vlastnej pedagogickej činnosti a výmena jeho osobných skúseností s výučbou s inými vysokoškolskými učiteľmi. V akademickom roku 2019/2020 sme sa na Katedre pedagogiky a sociálnej pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave rozhodli realizovať pracovné stretnutia zamestnancov a doktorandov katedry, zamerané na rozvíjanie ich spôsobilostí pripraviť, realizovať a hodnotiť vlastnú vysokoškolskú výučbu. Každé pracovné stretnutie tvoria: • prezentácia a úvodná diskusia vybraných tém a problémov prípravy, realizácie a hodnotenia vysokoškolskej výučby, • výmena osobných skúseností jednotlivých členov katedry s konkrétnymi riešeniami vybraných problémov, • hľadanie možností spolupráce členov katedry pri riešení vybraných problémov, • výber témy a formulácia problémov, ktoré budú predmetom nasledujúceho stretnutia. Pred každým stretnutím sú členom katedry zasielané otázky, ktorých cieľom je vopred stimulovať ich reflexiu vybraných tém a problémov a pomôcť im zmysluplne sa na stretnutie pripraviť napr. tým, že si na stretnutie pripravia a prinesú konkrétne ukážky materiálov, ktoré pri príprave, realizácii a hodnotení vlastnej vysokoškolskej výučbe používajú. Pred prvým stretnutím boli jeho účastníkom zaslané tieto otázky: Ako často o vysokoškolskej výučbe premýšľate a o čom konkrétne? Ako často sa o vysokoškolskej výučbe s niekým bavíte a o čom konkrétne? Na čo dôležité, čo sa týka vysokoškolskej výučby, ste už prišli? Čo všetko ste už pokúšali vo svojej vysokoškolskej výučbe zmeniť a s čím konkrétne máte pozitívnu skúsenosť? Čo by ste ešte chceli vo svojej vysokoškolskej výučbe zmeniť? Čo konkrétne by ste sa radi na našich stretnutiach o vysokoškolskej výučbe dozvedeli? Vybranými témami a problémami našich stretnutí sa postupne stali: • hlavný cieľ resp. zámer vysokoškolskej výučby a osobité ciele výučby konkrétnych predmetov, • možnosti vysokoškolského učiteľa pri výbere obsahu výučby (učiva) a stanovení si konkrétnych (špecifických) cieľov výučby konkrétneho predmetu, • možné typy úloh pre študentov, ich zadávanie a hodnotenie, • efektívnosť používaných prostriedkov výučby (organizačných foriem, metód a učebných pomôcok), • osobitosti výučby veľkých skupín študentov, • požiadavky na absolvovanie konkrétneho predmetu (dochádzka, aktivita študentov, skúšanie a hodnotenie), • motivácia študentov vo výučbe a vytváranie priaznivej klímy resp. atmosféry výučby, • možnosti ďalšieho rozvoja vlastných pedagogických spôsobilostí. |
Meno kontaktnej osoby: Jozef Strakoš |
Email: strakos@fedu.uniba.sk |