Indícia, n.o.
Organizácia/inštitúcia: nezisková organizácia | |
Typ organizácie/inštitúcie: MVO | |
Stupeň vzdelávnia: predškolské vzdelávanie ~ základné vzdelávanie | |
Lokalita: celé Slovensko | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Príprava a rozvoj akademických, pedagogických a odborných zamestnancov (vrátane prípravy doktorandov) | |
Opis príkladu dobrej praxe: "Hľaď, aby tvoja snaha naučiť žiakov matematiku neprevýšila tvoju snahu vychovať slušných ľudí," tieto slová povedal Vít Hejný svojmu synovi, Milanovi Hejnému v dobe, keď sa rozhodol učiť matematiku na základnej škole. Predstavu slušného človeka charakterizoval dvojicou podmienok. Slušný človek je: - činorodý, sebavedomý, zodpovedný a spokojný, - užitočný pre svoje okolie aj pre spoločnosť. Vyučovanie matematiky Hejného metódou smeruje k týmto dvom cieľom. Vyzbrojí budúceho občana schopnosťou kriticky myslieť, analyzovať rôzne problémové situácie a hľadať nové riešenia, či už samostatne, alebo v tíme. Ľudí schopných tvorivo riešiť problémy je už dnes nedostatok, a práve tieto schopnosti budú vždy na trhu práce žiadané. Hejného metóda sa opiera o prepracované didaktické prostredia a rolu učiteľa ako sprievodcu a moderátora diskusií detí nad riešením úloh. V metóde sú výchovné ciele dôležitejšie ako ciele poznatkové, pretože autori sú presvedčení, že kvalita spoločnosti je viac určená úrovňou mravnou ako úrovňou znalostnou. Hejného metóda vyučovania matematiky je založená na rešpektovaní 12 základných princípov, ktoré geniálne skladá do uceleného konceptu tak, aby dieťa objavovalo matematiku samo a s radosťou. Vychádza zo 40 rokov experimentov a využíva historické poznatky, ktoré sa v dejinách matematiky objavujú od starovekého Egypta až do dnešných dní. CIELE HEJNÉHO METÓDY A SLEDOVANÉ INDIKÁTORY: Radosť dieťaťa z práce - dieťa sa na hodiny matematiky teší - vyžaduje ďalšie úlohy - aj vo voľnom čase sa rozpráva s kamarátmi či s rodičmi o tom, čo sa dialo na hodine Nárast sociálnych schopností - dieťa má radosť, keď pomôže druhému k úspechu - zvyšuje sa jeho kvalita komunikácie (počúvať druhého, neskákať ostatným do reči, argumentovať vecne, nie emočne) - dieťa dokáže pracovať v tíme, niektoré aj v roli lídra - v triede sa dokážu dobre riešiť chúlostivé sociálne situácie, ku ktorým dôjde Nárast intelektuálnych schopností - dieťa dokáže analyzovať zložitejšie situácie a procesy - hľadať riešiteľské stratégie - formulovať slovne aj graficky svoje myšlienky poznať vlastné schopnosti (dieťa je schopné odhadnúť, čo zvládne samo a pri čom potrebuje pomoc) Rozširovanie a prehlbovanie znalostí Môžeme ich rozdeliť na znalosť pojmov, vzťahov, procesov a argumentov. Tu evidujeme predovšetkým kvalitu znalostí, t.j. hĺbku porozumenia danej znalosti. Indícia, n.o., ponúka širokú škálu vzdelávacích podujatí k Hejného metóde. Určené sú nielen učiteľom, ale odporúčame ich aj rodičom školákov, či študentom pedagogických fakúlt. Viac informácií nájdete na: https://www.indicia.sk/aktualne-skolenia/hejneho-metoda |
|
Meno kontaktnej osoby: Dana Palacková | |
Email: hm@indicia.sk | |