Service learning alebo vzdelávanie prostredníctvom služby v komunite na UMB
Organizácia/inštitúcia: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici | |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola | |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie | |
Lokalita: Banskobystrický kraj / celý Kraj | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania | |
Opis príkladu dobrej praxe: Service learning je spôsob vzdelávania (sa), v rámci ktorého je teoretická príprava prepojená so získavaním praktických skúseností. Pridanou hodnotou service learningu je, že okrem vlastného rozvoja umožňuje pomôcť iným v ich prirodzenom prostredí prostredníctvom vytvorenej aktivity. Service learningovou aktivitou sa reaguje na potreby vzdelávania (školy), praxe (organizácie) a sebarozvoja (študentov a študentiek). Service learning je v odbornej literatúre často definovaný aj spojením „community-based learning“ alebo pedagogický prístup, ktorý kombinuje ciele služby komunite so vzdelávacími príležitosťami ponúkanými zapojeným študentom a študentkám. Service learning je popisovaný ako jeden zo spôsobov experimentálneho učenia, ktorý obsahuje vyvážené zameranie na službu poskytovanú komunite a učenie, ktoré pri tejto službe prebieha (Furco, 2011). Service learning je tiež označovaný ako vyučovacia a učebná stratégia, ktorá spája zmysluplnú dobrovoľnícku službu v komunite so vzdelávaním a reflexiou. Na Univerzite Mateja Bela sa service learning aplikuje od akademického roka 2005/2006 a od roku 2013 došlo k jeho kvalitatívnemu a kvantitatívnemu rozvoju. Vzdelávaním v oblasti aplikácie tejto stratégie prešlo na UMB viac ako 30 učiteľov a učiteliek, 10 z nich funguje ako interdisciplinárny tím, ktorý nielen vedie kurzy, v ktorých je stratégia service learning implementovaná, ale zapája sa aj do mentoringu pre iných učiteľov a učiteľky a výskumných a medzinárodných aktivít v tejto oblasti. V roku 2018 bol na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici zriadený Fond na podporu rozvoja študentských service learningových projektov. UMB chápe service learning ako kľúčovú cestu napĺňania svojho tretieho poslania. V aktualizovanom dlhodobom zámere UMB (z roku 2017) sa nachádza aj cieľ angažovať sa v rozvoji komunít a regiónu pri riešení miestnych a celospoločenských problémov a aktívne prispievať k rozvoju občianskej spoločnosti. Na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici sú v rôznych študijných programoch aplikované viaceré modely service learningu Na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici sú aplikované tieto modely service learningu: Kurz, v ktorom je service learning možnosťou. Service learning ako alternatíva ku klasickému predmetu. Service learning ako terénna prax. Výskum v komunite a pre potreby komunity. Service learning ako predmet. Na UMB je v súčasnosti ponúkaných viac ako 25 kurzov, ktoré sú založené na stretégii service learning. Vo všetkých kurzoch sledujeme tri základné štandardy: - Service learningové aktivity reagujú na autentické potreby komunity a sú realizované s komunitou, nie pre komunitu; - Študenti a študentky sú angažovaní do plánovania, prípravy aj hodnotenia samotnej service learningovej aktivity, sú lídrami a líderkami; - Service learning je začlenený do akademického kurikula, t.j. sú explicitne definované akademické ciele, ktoré sú prepojené s cieľmi služby - Súčasťou predmetu je priebežná a záverečná reflexia. Service learningu sa na UMB venujeme preto, lebo sme presvedčení a presvedčené, že úlohou univerzity nie je len pripravovať excelentných profesionálov a profesionálky alebo vedcov a vedkyne, ale aj pozitívne hodnotovo orientovaných, sociálne zodpovedných ľudí a aktívnych občanov. Viac informácií a konkrétne projekty môžete nájsť na stránke: www.servicelearning.umb.sk |
|
Meno kontaktnej osoby: Alžbeta Brozmanová Gregorová | |
Email: alzbeta.gregorova@umb.sk | |