Internacionalizácia a rozvoj doktorandského štúdia
Organizácia/inštitúcia: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta, Katedra germanistiky | |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola | |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie | |
Lokalita: Trnavský kraj / Okres Trnava / Trnava | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Internacionalizácia (mobilita, medzinárodný výskum, medzinárodné projekty, škola ako internacionalizované prostredie) | |
Opis príkladu dobrej praxe: Projekt “Internacionalizácia a rozvoj doktorandského štúdia” realizovali Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave (SK), Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (CZ) a Uniwersytet Wrocławski (PL). Primárnym cieľom bolo posilnenie internacionálnej dimenzie doktorandského štúdia na partnerských univerzitách. K tomu výrazne prispeli spoločné doktorandské semináre, do ktorých boli involvovaní doktorandi a vyučujúci partnerských univerzít, ako aj renomovaní experti iných zahraničných univerzít a ďalších odborníci z praxe a externého prostredia (z vedy, univerzitného výskumu a vydavateľstiev vedeckej literatúry), čo prispelo k bližšiemu prepojeniu vyučovania a praxe. Tieto vzdelávacie aktivity umožnili vedeckú diskusiu a vytvorili základ pre zosietenie doktorandov v širšom medzinárodnom kontexte a tiež naprieč jednotlivými germanistickými disciplínami. Pre skvalitnenie a rozvoj doktorandského štúdia a naštartovanie intenzívnejšej mobility doktorandov bolo vytvorené spoločné metodické kurikulum s ponukou kurzov pre doktorandov, ktorí sa rozhodnú absolvovať časť svojho štúdia na jednej z partnerských univerzít. K vybraným kurzom nového spoločného kurikula boli zároveň vytvorené nové učebné materiály. Pre doktorandov germanistiky tiež vznikol vďaka spolupráci partnerských univerzít a ďalších asociovaných partnerov (z celkovo 11 krajín) nový publikačný́ orgán „Doktorandenforum Auslandsgermanistik“: http://kger.ff.ucm.sk/sk/doktorandenforum-auslandsgermanistik/ Pre doktorandov bolo prínosné nielen publikovanie častí svojich vedeckých prác, ale aj samotný́ proces tvorby vedeckej publikácie – konzultácie a priebežné posudzovanie manuskriptov v medzinárodnom kolektíve a spoločná vedecká diskusia k riešeným problémom. K zvýšeniu kvality doktorandského štúdia prispela aj intenzívna spolupráca na úrovní fakúlt a univerzít – k tomu boli do veľkej miery nápomocné krátkodobé školiace aktivity pre pedagógov podieľajúcich sa na doktorandskom štúdiu a tiež pedagógov pred habilitáciou ako budúcich školiteľov doktorandov. Pre túto cieľovú skupinu sú tiež určené metodické a praktické odporúčania pre realizáciu doktorandského štúdia publikované v piatich jazykoch. K nemateriálnym výsledkom projektu patrí aj zvýšenie povedomia o potenciáli a deficitoch vzdelávania doktorandov (o. i. formou záverečného workshopu, do ktorého sa zapojili účastníci z 18 rôznych krajín z Európy a sveta), vytvorenie príkladov dobrej praxe, zlepšenie metodickej prípravy doktorandov a posilnenie rozvoja ďalších kompetencií zúčastnených doktorandov najmä v súvislosti s vedeckými technikami a postupmi, rozšírenie dialógu s vedením fakúlt a univerzít o relevancii vzdelávania doktorandov v medzinárodnom kontexte a možnosti interpelácie a vplyv výsledkov projektu na transformujúce sa doktorandské programy a tiež posilnenie ďalšieho kvalifikačného rastu zapojených spolupracovníkov. Vytvorená nadnárodná sieť doktorandov, školiteľov a vyučujúcich v doktorandskom štúdiu je hlavnou podstatou silnej internacionálnej dimenzie, o ktorú v projekte šlo. Osobitná pozornosť sa venovala tiež transferu najnovších vedeckých a metodických kompetencií a vedeckých poznatkov priamo do projektových aktivít spojených so vzdelávaním doktorandov. Aj ostatné projektové aktivity a výstupy prispeli k posilneniu metodickej kompetencie zapojených osôb (a to nielen doktorandov). Významným inovatívnym prvkom bolo aj zameranie sa nielen na doktorandov, ale aj systematickú prácu s nimi – bližšiemu skúmaniu boli preto podrobené aj zaužívané praktiky a rutiny, ktoré boli vyhodnotené na základe medzinárodného porovnania, z pohľadu najlepších skúseností, a doplnené o ďalšie podnety a odporúčania vzhľadom na zistené deficity. Výsledky zrealizovaných analýz a pripravené metodické odporúčania sa tak môžu bezprostredne preniesť priamo do vzdelávania. Projekt bol financovaný z prostriedkov EU v rámci programu Erasmus+ 2018-1-SK01-KA203-046375. Všetky výsledky projektu sú dostupné na: http://kger.ff.ucm.sk/de/phdprojektergebnisse/ |
|
Meno kontaktnej osoby: PhDr. Ján Demčišák, PhD. | |
Email: jan.demcisak@ucm.sk | |