Zabezpečenie dištančnej metódy uskutočňovania vzdelávacích aktivít pre študentov, a tým sprostredkovanie a odovzdanie vedomostí mladej generácii na diaľku prostredníctvom informačno-komunikačných technologických prostriedkov
Organizácia/inštitúcia: Fakulta managementu, Univerzita Komenského v Bratislave | |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola | |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie | |
Lokalita: Bratislavský kraj / Okres Bratislava II / Bratislava - mestská časť Ružinov | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania alebo vedeckej/umeleckej činnosti ~ Internacionalizácia (mobilita, medzinárodný výskum, medzinárodné projekty, škola ako internacionalizované prostredie) | |
Opis príkladu dobrej praxe: Prechod na dištančné vzdelávanie v súvislosti s pandémiou korona vírusu vyvolalo potrebu zmeny v spôsobe distribúcie informácií a poznatkov študentom, nie však zmeny v obsahu. Z hľadiska využívaných (elektronických) distribučných kanálov sme na zabezpečenie prednášok a seminárov využívali predovšetkým aplikáciu MS Teams, ktorá je súčasťou balíka MS Office, a teda dostupná všetkým študentom. V Teams mali študenti bezprostrednú možnosť reagovať na preberanú matériu, nakoľko prednášky a semináre sa realizovali v tom istom čase ako boli zaradené v rozvrhu v prezenčnej metóde štúdia. V Teams evidujeme v súčasnosti takmer 1 900 aktívnych užívateľov a 266 tímov. Vytvorené tímy pokryli všetky skupiny študentov navštevujúcich všetky predmety, ako aj tímy na úrovni jednotlivých pracovísk a v neposlednom rade tím vedenia fakulty. Na základe analýzy dát vieme, že takmer 1 000 užívateľov z radov študentov sa vzdelávacích aktivít cez Teams zúčastnilo pripojením cez mobilný telefón alebo tablet s operačným systémom iOS alebo Android. Takýmto spôsobom sa mohli študenti vzdelávať kedykoľvek v pre nich vyhovujúcom čase a mieste. Predovšetkým na prvom stupni štúdia sú v študijných plánoch zaradené predmety, na ktorých vyučujúci vytvorili pre jednotlivé témy elektronické tutoriály. Videá umiestnili na svoj kanál na YouTube. Na základe vyhodnotenia sledovanosti týchto kanálov možno povedať, že poskytnuté materiály našli odozvu a obľubu u študentov, nakoľko mnohé zaznamenali takmer 5 000 zhliadnutí. Materiály prispôsobené dištančnej metóde boli umiestnené v rozhraní MS SharePoint so vzájomnou viditeľnosťou pre všetkých užívateľov SharePointu. Toto umožnilo pedagógom vzájomne si porovnať svoje materiály s materiálmi ostatných kolegov a v prípade potreby zlepšovať kvalitu poskytnutého výučbového materiálu. U študentov sa veľkej odozve tešili elektronické materiály predovšetkým preto, že sa k nim môžu kedykoľvek, a to predovšetkým pri príprave na skúšku vrátiť. Pre potreby samoštúdia sme pracovali s renomovanými databázami (vzdialený prístup cez Akademickú knižnicu UK a CVTI SR). Tieto zdroje zároveň slúžili ako zdroj podkladov pre spracovanie teoretických častí záverečných prác. Študentom, ktorým z dôvodu koronakrízy vznikol problém v obsahu záverečnej práce , v spolupráci so svojím vedúcim záverečnej práce modifikovali zameranie/metodiku záverečnej práce tak, aby mohli výskum vykonať s využitím sekundárnych zdrojov dát a ich komparácie, analýzy z už publikovaných, či inak dostupných dát; zo štatistík národných, svetových; z publikovaných výskumných štúdií, článkov, z odborných štúdií poradenských spoločností alebo z iných zdrojov. Všetkým nám totiž na srdci leží úspešnosť našich študentov nielen na akademickej pôde fakulty, ale predovšetkým v ich nadchádzajúcom profesnom a pracovnom živote a pripravenosť ich znalostí a skúseností s čo najvyššou použiteľnosťou pre ich budúcnosť. Priebežné hodnotenie výsledkov bolo v prípade niektorých predmetov upravené v zmysle opatrení univerzity. V rámci zadaní študenti vyjadrili svoj názor na preberanú tému. Na fakulte kladieme dôraz na to, aby študenti prezentovaný názor dostatočne podložili argumentmi z vedeckých a odborných publikácií, a zároveň zohľadnili viacero názorov, ktoré následne vedecky analyzujú a porovnávajú. Pre študentov končiacich ročníkov na bakalárskom a magisterskom stupni štúdia boli založené osobitné tímy v Teams za účelom poskytovania aktuálnych informácií k štátnym záverečným skúškam. Tieto streamy zároveň slúžili aj pre prípadné vyjasnenie situácie ohľadom možných dezinformácií kolujúcich na súkromných fórach študentov vytvorených mimo fakultného prostredia a dosahu fakulty. |
|
Meno kontaktnej osoby: Katarína Gubíniová | |
Email: katarina.gubiniova@fm.uniba.sk | |