Vzdelávanie študentov pre prax
Organizácia/inštitúcia: FMMR TUKE | |
Typ organizácie/inštitúcie: vysoká škola | |
Stupeň vzdelávnia: vysokoškolské vzdelávanie | |
Lokalita: Košický kraj / Okres Košice I / Košice - mestská časť Sever | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania alebo vedeckej/umeleckej činnosti | |
Opis príkladu dobrej praxe: „Od vysokoškolákov sa očakáva oveľa väčšia miera zodpovednosti a v prvom rade vlastnej iniciatívy“, čítala som v jednom nemenovanom denníku. Pre mňa ako vysokoškolského pedagóga to znamená, že odo mňa sa očakáva vyššia miera zodpovednosti za vzdelávanie študenta a vytvorenie priestoru pre jeho iniciatívu v rámci výučby. Aby to nebolo podané len vo všeobecnej rovine, rada uvediem svoju pedagogickú skúsenosť. Mám šťastie, že učím predmety, ktoré sú úzko prepojené s praxou. A to je cesta, ktorú som si zvolila. Naučiť študentov jednať a rozhodovať sa už počas štúdia tak, ako keby boli priamo v prevádzke a riešili problém, ktorý nastal. Nemajú poruke žiadneho múdrejšieho spolužiaka, žiadny ťahák a aj pedagóg „zostal za katedrou“. Musia vysloviť svoj názor, zaujať stanovisko, prevziať zodpovednosť za riešenie problému. Problémov je v prevádzke veľa a sú veľmi rôznorodé. Takže, kde začať? Študent dostane zadefinované zadanie, pričom názov zadania znamená pomenovaný problém. Postup prác v zadaní predstavuje analýzu problému. Na našom pracovisku máme prístroje a zariadenia, na ktorých naši študenti pracujú väčšinou samostatne. K dispozícii majú konkrétny materiál, ktorý celý alebo jeho časť, v prevádzke zlyhal. Pri analýze majú možnosť použiť metodiku, ktorú zvolia na základe vlastného úsudku na riešenie problému. Tým vlastne preberajú zodpovednosť. Obhajoba vypracovaného zadanie je vo forme ústnej prezentácie. Všetci spolužiaci zo skupiny, vrátane mňa, sme v pozícii „nadriadených“. Prezentáciu si vypočujeme a o probléme spoločne diskutujeme. Za úspešné vyriešenie problému čaká študenta odmena. Zatiaľ nie vo finančnom ohodnotení, ale v počte kreditov na zápočet. Ale, čo je najdôležitejšie: získavame tým všetci. Ja ako pedagóg mám spätnú väzbu a študenti sa učia väčšiemu sebavedomiu, aby obstáli v svojom budúcom zamestnaní. |
|
Meno kontaktnej osoby: Mária Hagarová | |
Email: maria.hagarova@tuke.sk | |