AkoLes - Lesný klub Gaštanko a Lipová škola
Organizácia/inštitúcia: OZ Lesný klub Gaštanko | |
Typ organizácie/inštitúcie: iné ~ Občianske združenie | |
Stupeň vzdelávnia: predškolské vzdelávanie ~ základné vzdelávanie | |
Lokalita: Bratislavský kraj / Okres Bratislava III / Bratislava - mestská časť Rača | |
Akej oblasti sa príklad dobrej praxe týka? Obsah a forma vzdelávania ~ Individualizovaná podpora učiacim sa (vrátane podpory učiacich sa so špeciálnymi potrebami) | |
Opis príkladu dobrej praxe: Občianske združenie Lesný klub Gaštanko realizuje dva projekty - Lesný klub Gaštanko a Lipová škola - ich spájajúci názov je AkoLes. AkoLes tvoria deti a ich rodičia zapojení do projektov , dobrovoľníci, profesionáli z rôznych oblastí, podporovatelia a priatelia jeho myšlienky. Sme komunita ľudí, ktorí vytvárajú pre seba a svoje deti cestu, na ktorej môžeme spoločne rásť. Cestu vzťahu, dôvery a viery v seba a druhých. V prostredí lesa a jeho prirodzených hodnôt. Cieľom združenia je podpora duševného a fyzického rozvoja detí, mládeže a dospelých prostredníctvom vzdelávania, športu, ochrany prírody a aktívneho pobytu v nej a medzinárodnej spolupráce v týchto oblastiach. Od r. 2015 organizujeme semináre pre širšiu verejnosť v oblasti alternatívnej pedagogiky. LK Gaštanko vznikol v r. 2012 a ide o typ zariadenia vo svete známeho ako lesná škôlka. Umožňuje deťom predškolského veku každodenný, intenzívny a priamy kontakt s prírodou, veľká časť vzdelávania prebieha v prírodnom prostredí. Každoročne je do projektu zapojených 18-20 detí. LK Gaštanko je jedným zo zakladajúcich členov Asociácie detských lesných klubov Slovenska. Projekt Lipová škola vznikol v roku 2016 pre potreby rodín s deťmi na domácom vzdelávaní ako pokračovanie projektu LK Gaštanko. Snahou projektu je vytvoriť rešpektujúci a bezpečný priestor pre deti, v ktorom majú možnosť sa učiť. Lipová škola vychádza z inšpirácie z prírody, učí sa z nej rešpektu, spolupráci, dôvere a mnohému ďalšiemu. Aktuálne je do projektu zapojených 18 detí vzdelávaných na I. stupni ZŠ a 3 deti vzdelávané na II. stupni ZŠ. Pri tvorbe vzdelávacieho konceptu vychádzame z ročného kolobehu v prírode a v živote človeka, sviatkov, inšpirácie z iných pedagogík, ŠVP pre predprimárne a I. a II.- stupňové vzdelávanie, z našich skúseností, tvorivosti a poznania sveta, individuálnych potrieb detí. Deti vedieme k samostatnosti, rešpektujeme jedinečnosť každého, podporujeme sebahodnotu, sebavedomie, sebaprijatie a sebalásku, realizujeme učenie sa cez vlastnú skúsenosť, zážitok, hru, dávame priestor voľnej hre a rytmickému striedaniu aktivít počas dňa. Okrem prírody kladieme dôraz na komunitný princíp fungovania, dobrovoľníctvo, trvaloudržateľný rozvoj a dospelých so záujmom na sebe pracovať a rozvíjať sa. V projektoch sa snažíme o tvorbu inkluzívneho a prijímajúceho prostredia. Nedostatočný kontakt detí s prírodou spôsobuje poruchy osobnosti, poruchy pozornosti, vyššiu mieru chorobnosti. Kontakt s ňou, naopak, rozvíja hrubú motoriku, znižuje výskyt chorôb, zvyšuje fungovanie imunitného systému, znižuje úzkosť, posilňuje schopnosť sústredenia či pamäť a zabraňuje vzniku obezity. Kontakt s prírodou v detstve podporuje zodpovedné správanie k životnému prostrediu v dospelosti. Príroda pôsobí blahodarne pri hyperaktivite, poruchách imunity, autistického spektra či pozornosti. www.akoles.sk |
|
Meno kontaktnej osoby: Eva Šeböková | |
Email: lesnyklub.gastanko@gmail.com | |