Otvorme vysoké školy svetu a zvýšme tým ich kvalitu
Internacionalizácia vysokých škôl (VŠ) a vedy má mnoho prínosov pre študentov, učiteľov, vedeckých a umeleckých zamestnancov, vysoké školy ako organizácie i celú spoločnosť. Slovensko v nej oproti iným štátom významne zaostáva, čo je jedným z dôvodov nižšej konkurencieschopnosti našich VŠ oproti zahraničiu. Je teda potrebné sa snažiť o jej rozvoj, a to o to viac, lebo ide o jednu z oblastí, ktorú významne zasiahnu dopady koronavírusu. Avšak bez medzinárodnej spolupráce sa s pandémiou a s inými výzvami budeme vyrovnávať len ťažko.
Internacionalizácia VŠ má mnoho prínosov
Internacionalizácia VŠ vzdelávania a vedy sa spája s dôležitými prínosmi, a preto je nevyhnutnou súčasťou úspešných vysokoškolských systémov. Prebieha formou mobilít, medzinárodnej spolupráce a zmeny VŠ na medzinárodné prostredie. Účasť na mobilite prináša študentom zo Slovenska rozvoj flexibility pri riešení pracovných úloh, prezentačných, argumentačných, medzikultúrnych a jazykových zručností, ako aj lepšie praktické skúsenosti a aktuálnejšie poznatky. Tieto kvality študentov robia atraktívnejšími z pohľadu zamestnávateľov (1). Medzikultúrne a jazykové zručnosti si môžu študenti rozvíjať aj na Slovensku, pokiaľ sa vzdelávajú spoločne so zahraničnými študentmi a trávia s nimi aj voľný čas (2). Z pohľadu akademikov mobilita pomáha budovať vzťahy a partnerstvá s kolegami v zahraničí, rozširovať si vedecké poznatky, ako aj osvojovať si inovatívne metódy učenia. Prínosom mobilít je aj spoločné využívanie vedeckej infraštruktúry a technologický transfer (3). Keďže od doktorandov sa očakáva, že v rámci ich budúcej kariéry budú spolupracovať s partnermi z celého sveta, tak tiež potrebujú stráviť časť štúdia v zahraničí, čo im umožní získať medzikultúrne zručnosti a kontakty v rôznych výskumných tímoch či inštitúciách (4). Aj vedecká spolupráca naprieč hranicami, nielen prostredníctvom mobilít, je dôležitá pre zvýšenie kvality vedeckých výstupov, o čom svedčí aj fakt, že výstupy z európskych projektov v rámci schém Horizont 2020 sa pretavili do tisícov publikácií v peer-review časopisoch, prototypov či patentov (5). Medzinárodnejšie zloženie akademickej obce, okrem nových myšlienok a kontaktov vo vede a vzdelávaní, prináša aj iný pohľad na spravovanie školy. Ľudia, ktorí prichádzajú zvonku, prispievajú k narušeniu tradičných väzieb vo vnútri školy, čím sa škola môže stať otvorenejšou voči zmenám. Podľa zistení To dá rozum sa akademici a študenti, ktorí sa zúčastnili na mobilite, častejšie zapájali do spravovania svojej VŠ než ich kolegovia, ktorí v zahraničí neboli (6).
Na VŠ na Slovensku internacionalizácia slovami Václava Havla „nevzkvétá“
Slovenské vysoké školy sú málo internacionalizované. Do zahraničia odchádza na mobilitu len okolo 3 % našich študentov (7). Iba 8 % absolventov .....celý článok si môžete prečítať na našom blogu.