Akademická etika by mala byť pre novú vládu prioritou
Na Slovensku je dlhodobo problém s neriešením porušovania akademickej etiky, a to tak u študentov ako aj u zamestnancov vysokých škôl. Poukázal na to prieskum iniciatívy To dá rozum so závažnými zisteniami najmä v oblasti plagiátorstva na vysokých školách. Ako rozšírený neduh ho v prieskume vnímala prevažná väčšina študentov.
„Doterajšie pokusy riešiť túto problematiku legislatívnou cestou cez novelu VŠ zákona boli neúspešné. Rozvoj akademickej etiky a reálne riešenie jej porušovania by preto mali byť jednou z priorít programového vyhlásenia vlády,“ hovorí Stanislav Lukáč, analytik To dá rozum. Iniciatíva preto navrhla riešenia, ktorých cieľom je zabezpečiť dodržiavanie akademickej etiky na VŠ všetkými aktérmi vytváraním preventívnych, detekčných a sankčných mechanizmov bojujúcich s podvádzaním, neetickým správaním a inými priestupkami.
Za jeden zo základných pilierov považuje oboznámenie študentov s pravidlami akademickej a výskumnej etiky a základmi akademického písania hneď v prvom semestri štúdia. Navrhuje, aby vysoké školy do kurikula integrovali predmet zameraný na získanie zručností akademického písania. Vedenia VŠ by tiež mali podporovať vznik Centier akademického písania, ktoré by dokázali poskytovať študentom systematickú i individuálnu podporu v akademickom písaní. Za dôležitú súčasť predchádzania plagiátorstva a iných foriem podvádzania iniciatíva považuje aj informovanie študentov o jeho kontrole a sankciách v prípade jeho odhalenia, a to hneď v úvode štúdia.
Na to, aby bola komunikácia pravidiel študentom jednotná, To dá rozum navrhuje zaviesť inštitucionálne vzdelávanie učiteľov o problematike plagiátorstva. Hlavnými cieľmi takéhoto vzdelávania má byť to, aby vyučujúci dokázali odhaliť plagiáty a zároveň medzi sebou budovali rovnaké vnímanie interných noriem zameraných na detekciu a sankcionovanie plagiátorstva či iných priestupkov. Jednotné vnímanie dohodnutých pravidiel je predpokladom pre ich konzistentnú komunikáciu študentom a taktiež ich jednotné uplatňovanie naprieč učiteľským zborom a výskumnými pracovníkmi. Súčasťou vzdelávania by malo byť aj prijatie zodpovednosti jednotlivých vyučujúcich za prevenciu a odhaľovanie plagiátorstva.
Ďalší dôležitý aspekt odhaľovania plagiátorstva vidí iniciatíva v systematickom budovaní databázy všetkých písomných prác študentov vrátane seminárnych prác. V súčasnosti sa totiž v Centrálnom registri záverečných a kvalifikačných prác nachádzajú len záverečné práce, čo sťažuje odhaľovanie plagiátov z iných zdrojov. Rozšírenú databázu by školy následne využívali pri kontrole originality všetkých odovzdávaných prác študentov. Jednou z možností je rozširovanie uvedeného Centrálneho registrao všetky písomné práce, alternatívou je rozšírenie kontroly záverečných prác cez osvedčené zahraničné softvéry.
V neposlednom rade vníma To dá rozum ako potrebné prijať legislatívnu úpravu, ktorá by umožňovala odnímať tituly pri podvodnom vypracovaní bakalárskych, magisterských, rigoróznych, doktorandských a habilitačných prác a pri získaní profesúry na základe plagiovaných publikácií, či publikácií založených na manipulovaných dátach. Opatrenie si vyžaduje novelizovať zákon o vysokých školách tak, aby VŠ nadobudli zodpovednosť za odhaľovanie podvodov u svojich absolventov či uchádzačov o vedecko-pedagogický titul a právomoc na odňatie titulu. Titul by mohol odňať rektor VŠ na základe rozhodnutia na to poverenej etickej komisie. Vyhodnocovanie implementácie vnútorných predpisov VŠ na vyrovnávanie sa s porušeniami akademickej etiky by malo byť súčasťou hodnotenia Slovenskej akademickej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ). Ak sa preukáže, že VŠ sa napriek opakovaným prípadom plagiátorstva nepodujala k aktívnemu riešeniu tohto problému, SAAVŠ by mala pristúpiť k opravným opatreniam, ktoré môžu viesť až k odobratiu práva uskutočňovať daný študijný program.
Keďže sa v súčasnosti formuluje programové vyhlásenie vlády, ako prvý krok k rozvoju akademickej etiky na Slovensku vníma To dá rozum vyslovenie záväzku, že akademická etika bude jednou z oblastí, ktorej sa nová vláda bude venovať. Nemala by však zostať len pri deklaráciách, ale mala by prejsť aj k činom, tak ako sme toho boli svedkami v bližšom či vzdialenom zahraničí.
Všetky odporúčania pre zlepšenie kvality vzdelávania vypracovaných iniciatívou To dá rozum sú dostupné na: https://todarozum.sk/zmena-skolstva/
Projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom programu Efektívna verejná správa.
Stanovisko iniciatívy / tlačovú správu si môžete stiahnuť tu >>>