To dá rozum: peniaze na skvalitnenie profesijného rozvoja učiteľov treba posielať priamo do škôl
Pedagogickí a odborní zamestnanci v regionálnom školstve pociťujú nedostatky v dostupnosti, rozmanitosti a kvalite možností svojho profesijného rozvoja. Najviac v oblasti začleňovania detí s rôznymi znevýhodneniami do hlavného vzdelávacieho prúdu. Ukázali vo výsledky rozsiahleho prieskumu To dá rozum. Iniciatíva preto navrhuje zmeny v doterajšom financovaní, a tým aj v spôsobe výberu obsahu vzdelávania či jeho poskytovateľov, podľa individuálnych potrieb škôl.
„V súčasnom systéme ďalšieho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankýň má zvýhodnené postavenie medzi ostatnými poskytovateľmi Metodicko-pedagogické centrum (MPC). Je to vďaka jeho priamemu financovaniu zo štátneho rozpočtu a cez národné projekty zo štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF). To mu umožňuje bezplatne ponúkať vzdelávacie programy na území celého Slovenska, za ktoré absolventi spravidla dostanú príplatky ku mzde, čo iných poskytovateľov znevýhodňuje,“ hovorí Jozef Miškolci, analytik To dá rozum.
Iniciatíva preto navrhuje, aby finančné prostriedky z EŠIF dostávali priamo školy, ktoré by tým získali väčšiu slobodu zvoliť si poskytovateľa, formu aj obsah profesijného rozvoja. Konkrétne, navrhujú zavedenie dopytovo orientovaných projektov so zjednodušeným spôsobom žiadania a vykazovania (tzv. šablónové projekty) z prostriedkov EŠIF. Tento typ výziev sa už niekoľko rokov využíva aj v Českej republike.
Cieľom slovenskej verzie šablónových projektov by malo byť aktívne podporenie materských, základných a stredných škôl v profesijnom rozvoji všetkých pedagogických a odborných zamestnancov vo vymedzených oblastiach dôležitých pre skvalitňovanie vzdelávacieho systému. Ide napr. o inkluzívne vzdelávanie, zavádzanie nového štátneho kurikula, rozvoj didaktických zručností, programy profesijného rozvoja schválené MŠVVaŠ SR, resp. programy zabezpečované schválenými poskytovateľmi, mentoring, koučing a ďalších typov neformálneho rozvoja podľa individuálnych potrieb škôl. Školy by si následne mali možnosť vybrať z ponuky rôznych typov, oblastí a poskytovateľov profesijného rozvoja.
V procese uchádzania sa o výzvu šablónových projektov by mal byť pre školy vytvorený podporný aparát, napr. projektové kancelárie pre asistenciu pri príprave projektov pri MŠVVaŠ alebo iných orgánoch štátnej správy. Okrem šablónových projektov navrhuje To dá rozum financovať cez EŠIF aj aktívnu podporu regionálnej spolupráci rôznych škôl, vrátane špeciálnych škôl, vytváraním Regionálnych sietí partnerských škôl (RSPŠ). Opäť by malo ísť o dopytovo orientované výzvy so zjednodušenou formou žiadania a vykazovania, s trvaním minimálne 3 roky. Jedna škola by mala byť žiadateľom o grant a zároveň koordinujúcou školou RSPŠ, ktorá zabezpečuje pravidelné sieťovanie a profesijný rozvoj cez rôznych poskytovateľov (workshopy, semináre, job shadowing, mentoring, supervízia, koučing, vytváranie metodík atď.) na základe dohody medzi školami v regionálnej blízkosti, ktoré sa do výzvy zapoja (ďalších aspoň 8 škôl a viac).
Na ďalšie vzdelávanie učiteľov dostávajú školy príspevok aj zo štátneho rozpočtu, v rámci normatívneho financovania. To dá rozum navrhuje tento príspevok presunúť do nenormatívneho financovania, vo forme nárokovateľného, účelovo viazaného príspevku na profesijný rozvoj. Výšku príspevku súčasne navrhuje odvodiť od reálnych nákladov škôl na profesijný rozvoj svojich zamestnancov. Vďaka tejto diverzifikácii financovania, ktoré by sa prideľovalo priamo školám, možno očakávať vznik rôznorodej ponuky programov ďalšieho vzdelávania od rôznych poskytovateľov alebo jednotlivých odborníkov. MPC by však nemalo ani v tomto navrhovanom systéme financovania stratiť špecifické postavenie, ktoré súvisí s vytvorenou sieťou vzdelávateľov a dosahom na školy. To dá rozum navrhuje, aby MPC bolo zodpovedné za vytváranie dostatočnej ponuky aktivít profesijného rozvoja spojených so zavádzaním systémových zmien v školstve (napr. nového kurikula).
Za účelom sprehľadnenia ponuky ďalšieho vzdelávania navrhuje To dá rozum vytvorenie integrovaného webového portálu, cez ktorý budú môcť jednotlivé školy a siete škôl zverejňovať svoj záujem o rôzne vzdelávacie oblasti. Naopak, poskytovatelia sa môžu o tieto zákazky uchádzať, ale aj zverejňovať svoje ponuky vzdelávacích aktivít pre rôzne kategórie pedagogických a odborných zamestnancov. Portál by mal súčasne umožňovať účastníkom vzdelávania hodnotiť kvalitu vzdelávacích aktivít, aby sa vytvoril mechanizmus informovania o vnímanej kvalite rôznych programov profesijného rozvoja.
Všetky odporúčania pre zlepšenie kvality vzdelávania vypracovaných iniciatívou To dá rozum sú dostupné na: https://todarozum.sk/zmena-skolstva/
Projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom programu Efektívna verejná správa.
Stanovisko iniciatívy / tlačovú správu si môžete stiahnuť tu >>>