Pre skvalitnenie štúdia na vysokých školách je potrebné zmeniť obsah a spôsoby výučby
Pravidelná aktualizácia obsahu, vyhodnocovanie napĺňania cieľov vzdelávania, efektívny zber a využívanie spätnej väzby na kvalitu výučby, podpora učiteľov pri príprave a realizácii výučby a posilnenie aktivizujúcich metód vo výučbe. To je niekoľko z opatrení pre dosiahnutie zmeny a zatraktívnenie štúdia na vysokých školách na Slovensku. Vyplynuli z odporúčaní pre skvalitnenie školstva vypracovaných iniciatívou To dá rozum.
Pravidelná aktualizácia obsahu, vyhodnocovanie napĺňania cieľov vzdelávania, efektívny zber a využívanie spätnej väzby na kvalitu výučby, podpora učiteľov pri príprave a realizácii výučby a posilnenie aktivizujúcich metód vo výučbe. To je niekoľko z opatrení pre dosiahnutie zmeny a zatraktívnenie štúdia na vysokých školách na Slovensku. Vyplynuli z odporúčaní pre skvalitnenie školstva vypracovaných iniciatívou To dá rozum.
„Ako jeden z nástrojov na skvalitnenie výučby na vysokých školách vidíme vytváranie a rozvoj Centier pre rozvoj pedagogických zručností VŠ učiteľov, ktoré by vznikali na úrovni fakúlt, resp. v prípade malých škôl na úrovni inštitúcie,“ hovorí Stanislav Lukáč, analytik To dá rozum. Centrá by mali u vyučujúcich rozvinúť zručnosti VŠ pedagogiky a didaktiky tak, aby vedeli diagnostikovať stav vedomostí a zručností u študentov, definovať ciele a obsah predmetu, výučbové stratégie, spôsoby priebežného overovania dosahovania cieľov a hodnotenie výstupov zo vzdelávania. Medzi ďalšie úlohy Centier by patrilo aj poskytovanie mentoringu učiteľom na základe otázok, ktoré vychádzajú z výziev ich pedagogickej praxe, ako aj z monitoringu a vyhodnocovania priebehu ich výučby (napr. hospitácie, rozbor videozáznamov). Financovanie vzniku Centier by malo byť jednou z priorít nadchádzajúceho programového obdobia štrukturálnych a investičných fondov Európskej únie v oblasti VŠ vzdelávania.
Ďalším z odporúčaní, ktoré úzko súvisí aj s tvorbou Centier pre rozvoj pedagogických zručností je pristúpenie k revízii predmetov v rámci študijných programov, ich náplne a požadovaných výstupov. Opatrenie by malo smerovať k zníženiu záťaže študentov a učiteľov. Hlavnou zmenou prameniacou z takejto revízie by malo byť zníženie počtu predmetov a kontaktnej výučby a zvýšenie dôrazu na aktívnu individuálnu alebo skupinovú prácu študentov. Zabezpečené by to malo byť zvýšením kreditovej váhy jednotlivých predmetov (7-8 ECTS kreditov za povinný predmet oproti dnešnej kombinácii viacerých predmetov za 2 - 3 kredity) s tým, že počet kreditov by mal odzrkadľovať reálnu pracovnú záťaž, ktorá sa od študentov očakáva.
Okrem toho, ku skvalitňovaniu štúdia by podľa To dá rozum mohli prispieť aj tzv. programové rady. Úlohou týchto rád by bolo pravidelne vyhodnocovať študijné programy tak, aby poskytovali študentom kvalitné vzdelávanie v súlade s trendmi a potrebami v odbore ako aj potrebami samotných študentov. Konkrétne by programové rady pomáhali pri zefektívnení organizácie výučby, odstránení duplicít a neaktuálneho obsahu vo výučbe či zabezpečení nadväznosti jednotlivých predmetov v študijnom programe. Medzi členov programových rád by mali patriť garant študijného programu, zástupcovia z radov učiteľov vyučujúcich predmety v danom študijnom programe, zástupcovia zamestnávateľov v odbore (napr. zástupca poskytovateľa praxe, špecialista na ľudské zdroje), zástupca študentov a absolvent daného študijného programu. Programové rady by mali byť integrálnou súčasťou momentálne zavádzaných vnútorných systémov kvality.
To dá rozum ďalej navrhuje aj zefektívnenie zužitkovania spätnej väzby na kvalitu výučby od študentov, ktorý by sa mal robiť priebežne. Okamžitá, priebežná spätná väzba by mala byť kombinovaná s dotazníkmi na konci semestra, ktoré budú hodnotiť daný predmet ako celok. Pre zvýšenie záujmu študentov o dotazníky sa zároveň javí byť kľúčové garantovanie anonymity a vyvodenie opravných opatrení na problémy, na ktoré dotazníky poukážu.
Všetky odporúčania pre zlepšenie kvality vzdelávania vypracovaných iniciatívou To dá rozum sú dostupné na: https://todarozum.sk/zmena-skolstva/
Projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom programu Efektívna verejná správa.
Stanovisko iniciatívy / tlačovú správu si môžete stiahnuť tu >>>