Mladých ľudí láka do zahraničia lepšie renomé vysokých škôl. Zahraničné diplomy oceňujú aj zamestnávatelia
Motivácie študentov a študentiek uprednostniť štúdium v zahraničí pred štúdiom na Slovensku sú kombináciou profesijných a osobných dôvodov. Ukázal to dotazníkový prieskum To dá rozum, do ktorého sa zapojilo 1 404 respondentov zo Slovenska študujúcich v zahraničí. Najviac respondentov sa zapojilo z krajín, v ktorých študuje najviac našich vysokoškolákov - Česko, Maďarsko, Veľká Británia či Dánsko.
Najdôležitejším faktorom, ktorý ovplyvnil študentov pri rozhodovaní odísť na vysokú školu do zahraničia, bolo lepšie renomé vysokých škôl v zahraničí. Mysleli si to viac ako štyri pätiny respondentov z radov študentov prvého a druhého stupňa VŠ štúdia v zahraničí. V prípade študentov študujúcich na vysokých školách v Česku prispel uvedený faktor k ich rozhodnutiu dokonca až u deviatich z desiatich respondentov. Tri pätiny respondentov študujúcich v Česku sa rozhodovalo aj na základe odporúčaní. Ako hovorí analytik projektu To dá rozum Stanislav Lukáč, “medzi najdôležitejšie považovali odporúčania kamarátov a známych so skúsenosťou so štúdiom na danej VŠ v zahraničí alebo v krajine, o ktorú mali záujem.”
Okrem získania skúsenosti so životom v zahraničí, ktorý bol druhým najvyššie indikovaným faktorom, prieskum naznačil aj správnosť tretieho – vyššiu uplatniteľnosť na trhu práce. Podľa vyjadrení špecialistov na ľudské zdroje v dotazníkovom prieskume To dá rozum, viac ako polovica z nich (53,7 %) súhlasila s výrokom, že absolventi vysokých škôl v zahraničí sú lepšie pripravení na prácu ako absolventi slovenských vysokých škôl. Počas individuálnych rozhovorov hodnotili špecialisti na ľudské zdroje absolventov VŠ v zahraničí ako lepšie pripravených z pohľadu praktických skúseností, aktuálnosti poznatkov, ako aj mäkkých zručností (napr. prezentačné a argumentačné zručnosti). Vo všeobecnosti ich považovali za kvalitnejších, priebojnejších a motivovanejších. “Práve motivácia k práci a učeniu, schopnosť učiť sa, či zručnosti ako tímová práca patria podľa odpovedí v dotazníkovom prieskume To dá rozum medzi najkľúčovejšie kritéria pri výbere vysokokvalifikovaných zamestnancov,” dopĺňa ďalej Lukáč. Z porovnania odpovedí respondentov z radov vysokoškolákov študujúcich na Slovensku a v zahraničí vyplynulo, že väčší podiel respondentov v zahraničí sa považoval byť rozvíjaný svojím štúdiom v oblastiach, ktoré oceňovali zamestnávatelia.
|
Všetci respondenti |
ČR |
Ostatné krajiny |
Lepšie renomé škôl než slovenských VŠ |
85,4 % |
90,8 % |
76,8 % |
Záujem o skúsenosť žiť v zahraničí |
55,0 % |
47,2 % |
67,3 % |
Vyššia uplatniteľnosť na trhu práce |
51,1 % |
45,6 % |
60,0% |
Odporúčania |
50,1 % |
61,9 % |
31,2 % |
Viac informácií k téme odchodu študentov na štúdium v zahraničí je dostupných v článku na blogu To dá rozum.
TO DÁ ROZUM: je iniciatíva pripravujúca ucelenú zmenu vzdelávania postavenú na analýze príčin problémov a na príkladoch dobrej praxe zo Slovenska i zahraničia. Tlačová správa vychádza z „Analýzy zistení o stave školstva na Slovensku“, postavenej na rozsiahlom kvalitatívnom a kvantitatívnom prieskume realizovanom v rokoch 2017 – 2019. Rozsahom oslovených respondentov a komplexnosťou prístupu ide o jedinečný prieskum na Slovensku. 421 individuálnych a skupinových rozhovorov bolo realizovaných so 656 respondentmi a respondentkami z oblasti školstva, ako aj spomedzi zamestnávateľov. Dotazníkového prieskumu sa zúčastnilo celkovo 15 322 respondentov z regionálneho a vysokého školstva, ako aj z radov špecialistov na ľudské zdroje. Celá analýza je dostupná na https://analyza.todarozum.sk
Projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom programu Efektívna verejná správa.
Stanovisko iniciatívy / tlačovú správu si môžete stiahnuť tu >>>