Učitelia starnú a hrozí ich nedostatok v konkrétnych predmetoch
Pri príležitosti Dňa učitelov sme sa zamysleli nad tým, kam vzdelávanie na Slovensku kráča a aký máme vzťah k učiteľskej profesii.

O tom, že práca pedagógov je náročná, ale nesmierne dôležitá pre našu spoločnosť, niet pochýb. 28. marec patrí už dvadsiaty tretí rok Medzinárodnému dňu učiteľov. Tento deň je nielen príležitosťou na oslavu učiteľského povolania, ale zároveň nás núti sa zamyslieť, či si v dnešnej dobe uvedomujeme skutočný zmysel a podstatu tejto profesie. Atraktivita učiteľstva na Slovensku totiž výrazne klesá, čo spôsobuje nové problémy.
Čoraz starší učitelia a ich nedostatok na konkrétnych predmetoch. To sú aktuálne vyhliadky slovenského školstva. Pri príležitosti Dňa učiteľov na klesajúcu atraktivitu učiteľského povolania upozorňujú autori projektu To dá rozum. Tí aktuálne pripravujú návrh ucelenej zmeny vzdelávania na Slovensku.
Riaditeľka projektu "To dá rozum" Renáta Králiková pripomína, že negatívny trend starnutia učiteľského zboru potvrdzuje aj aktuálna Prognóza výkonov regionálneho školstva do roku 2025. Štúdiu publikovalo Centrum vedecko-technických informácií SR.
"V roku 2015 bolo 34 715 učiteľov základných škôl, v roku 2025 sa predpokladá, že bude na základných školách potrebných až 37 837 učiteľov. My ich však máme čoraz menej. Učiteľský zbor nám navyše starne. Kým v roku 2009 bol priemerný vek učiteliek niečo nad 41 rokov, v roku 2014 to bolo už 45,2 rokov. Je tak možné, že súčasný stav, kedy niektoré predmety nie sú odborne pokryté, sa bude bez primeranej reakcie v budúcnosti už len prehlbovať."
Zlé vyhliadky do budúcnosti sú podľa Renáty Králikovej dôsledkom, mimo iné, aj znižujúcej sa atraktivity učiteľského povolania. Atraktivitu povolania podľa prieskumu OECD o učiteľskej profesii TALIS ovplyvňujú viaceré faktory - hodnotenie práce učiteľa, spolupráca v škole s kolegami, s riaditeľom a rodičmi, učiteľsko-žiacke vzťahy a pracovné podmienky. Výskum tiež ukázal, že vyšší nástupný plat ovplyvňuje najmä záujem mladých a začínajúcich učiteľov o túto profesiu.
"Na to, aby sme predišli nedostatku učiteľov v budúcnosti, by sme sa mali sústrediť na zvýšenie atraktivity tohto povolania tak medzi začínajúcimi, ako aj medzi skúsenými pedagógmi. Na základe zistení OECD je jednou z ciest vyšší nástupný plat začínajúcim učiteľom."
Na úrovni škôl slovenské a medzinárodné výskumy ukazujú, že je potrebné vytvoriť vhodné pracovné prostredie pre učiteľov, systém zmysluplnej spätnej väzby, zlepšovať spoluprácu so žiakmi, či podporovať profesijný rozvoj učiteľov, napríklad prostredníctvom mentorov, slúžiaci na zlepšenie ich práce.
"Spokojnosť učiteľov podľa prieskumu TALIS tiež zvyšuje vzájomná podpora medzi učiteľmi a riaditeľmi, ktorá umožňuje zamestnancom školy aktívne sa zúčastňovať na jej spravovaní," uzatvára riaditeľka projektu "To dá rozum" Renáta Králiková s tým, že práve Deň učiteľov je ideálnou príležitosťou na zamyslenie sa - kam vzdelávanie na Slovensku kráča a aký vzťah máme k učiteľskej profesii.
Cieľom projektu "To dá rozum" je zvrátiť negatívne trendy v slovenskom vzdelávacom systéme. Na zmenu k lepšiemu je podľa aktérov projektu v prvom rade potrebná celková zmena verejnej politiky v oblasti školstva, a to na všetkých jeho úrovniach.