Prečo riaditelia škôl riešia najmä papiere?
Keby boli školy a školstvo ako celok riadené efektívne, umožnilo by to skvalitňovať výučbu a vytvárať lepšie podmienky pre prácu učiteľov.

Školské zákony za základného aktéra neoznačujú ministerstvo, ale riaditeľa školy. Riaditelia a riaditeľky slovenských škôl môžu rozhodovať o mnohých veciach týkajúcich sa vzdelávacieho procesu, prijímania žiakov, odmeňovania zamestnancov, hospodárenia školy, či plánov jej ďalšieho rozvoja. (1) V rozsahu právomocí je ich postavenie veľmi podobné tomu v Českej republike. Rozhodovať môžu o významne viacerých záležitostiach, ako povedzme ich kolegovia a kolegyne v Maďarsku či Rakúsku. (2)
Množstvo povinností pri riadení školy priamo súvisí s rozsahom právnych predpisov. Ak si dáte do jedného dokumentu iba päť či šesť základných zákonov k malému školstvu, máte čítanie na niekoľko stoviek strán. K tomu treba pripočítať desiatky nariadení, vyhlášok a metodických usmernení. Školy sa samozrejme musia riadiť aj celým radom iných noriem. Od zákonníka práce, pravidiel upravujúcich bezpečnostné či hygienické štandardy, až po tie, ktoré súvisia s verejným obstarávaním či štatistickým ... ccelý článok si môžete prečítať na našom blogu.